Dopravníky
Dopravníky – dopravní zařízení jsou nedílnou součástí výrobních závodů, kde zajišťují dopravu surovin, polotovarů, výrobků a zboží. Ulehčují a zrychlují práci ve výrobních závodech, na skládkách, při vykládkách vagonů, lodí apod.
Podle principu práce můžeme dopravníky rozdělit:
-
dopravníky s tažným elementem (např. pásové atd.),
-
dopravníky bez tažného elementu (např. válečkové atd.).
Dopravníky s tažným elementem
Mezi dopravníky s tažným elementem řadíme:
-
dopravníky pásové,
-
dopravníky článkové,
-
dopravníky okružní vozíkové,
-
dopravníky podvěsné,
-
dopravníky korečkové,
-
pohyblivá schodiště.
Pásové dopravníky mají široký rozsah použití a rozdělujeme je dle použití a konstrukce:
-
přenosné nebo pojízdné (přemístitelné),
-
stabilní.
Pásové dopravníky jsou složeny z konstrukce dopravníku a dopravního pásu, který je nejčastěji pryžový s textilní nosnou kostrou, nebo méně často ocelový. Důležitou součástí je hnací a hnaný (napínací) buben. Poháněcí ústrojí tvoří většinou elektromotor s brzdou a převodovkou. Prohnutí pásů, které bývají široké 400 až 2 400 mm, zabraňují podpěrné volně otočné válečky. Profil pásu může být rovný nebo korýtkový.
Obr. 1: Průřez dopravními pásy
Obr. 2: Profily pásů – pásových dopravníků
a) – rovný, b) - korýtkový
Rychlost pásu se pohybuje od 0,5 do 5 m/s. V případě potřeby se několik pasových dopravníků může složit v dopravní linku, nebo zařadit za sebe a zbudovat tak dopravníkovou trať dlouhou až několik kilometrů.
Článkové dopravníky dopravují větší a těžší břemena menší rychlostí než dopravníky pásové. Hlavní částí jsou dva řetězy, které mají na čepech uloženy kladky, valící se po vodítkách a zabírají do hnacích a hnaných řetězových kol. Poháněny jsou elektromotorem přes převodovku na hřídel hnacích kol. K jednotlivým článkům řetězů jsou připevněny přepravní dřevěné nebo ocelové desky, na které se ukládají břemena.
Obr. 3: Článkový dopravník
1 – pohon, 2 – hnací kola, 3 – vodítka, 4 – napínací zařízení
Okružní vozíkové dopravníky se skládají ze soustavy vozíků, které jsou vzájemně spojeny bezkoncovým kloubovým řetězem. Vozíky pojíždějí po kolejích jízdní dráhy a jsou vedeny kladkami tažného řetězu. Hnacím zařízením je elektromotor s převodovkou. Tyto dopravníky se používají pro přepravu těžkých břemen, např. výkovků nebo odlitků (až 10 tun).
Obr. 4: Vozíkový okružní dopravník
1 – pohon, 2 – tažný řetěz, 3 – napínací rám, 4 – jízdní dráha, 5 – hnací řetěz, 6 – kladky, 7 – vozík
Podvěsné dopravníky se používají při hromadné a plynulé výrobě, např. při montáži automobilů. Výhodou je, že nakládání a vykládání dopravovaných předmětů se dá podle potřeby mechanizovat a nezabírají podlahovou plochu. Hlavními částmi podvěsných dopravníků jsou vozíky, které jsou taženy řetězem po nosné dráze tvořící uzavřený okruh. Mezi dopravníky podvěsné lze řadit i lanovky, u kterých je nosná dráha nahrazena tažným lanem.
Obr. 5: Podvěsné dopravníky
Korečkové dopravníky – elevátory jsou určeny k dopravě sypkých materiálů do velkých výšek. Dopravovaný materiál se nasype do korečků – nádob vhodného tvaru pevně spojených s hnacím řetězem. Korečkové dopravníky přemisťuje materiál pouze směrem nahoru. Podle způsobu vyprazdňování korečků se rozdělují dopravníky na gravitační, odstředivé a se smíšeným vyprazdňováním. U gravitačního vyprazdňování vypadává materiál z korečku vlastní tíhou (pomaloběžné dopravníky), u odstředivého se vyprazdňuje účinkem odstředivé síly (rychloběžné dopravníky). Smíšené vyprazdňování je kombinací obou způsobů.
Obr. 6: Korečkový dopravník
1 – hnací buben, 2 – napínací mechanismus
Pohyblivé schodiště - eskalátor, je určen k přepravě osob v podzemních drahách, obchodních domech apod. Základem je článkový dopravník s články tvaru schodišťových stupňů, kdy každý článek má 4 kladky, které se pohybují po samostatných drahách, čímž je zajištěna vodorovná poloha schodnice. Na začátku a na konci dopravní dráhy jsou vodorovné úseky určené pro nastupování a vystupování při rychlosti cca. 0,75 m/s.
Obr. 7: Pohyblivé schodiště
Dopravníky bez tažného elementu
Dopravníky šnekové – používají se pro dopravu sypkých a zrnitých materiálů do malých výšek pomocí ocelového žlabu, ve kterém se otáčením šneku posouvá materiál. Šnek je poháněn elektromotorem. Výhodou šnekových dopravníků je malá hmotnost, rozměry a jsou prachotěsné. Nevýhodou je velká spotřeba energie, rychlé opotřebení, někdy dochází k drcení materiálu, tzn. k jeho poškození.
Obr. 8: Šnekový dopravník
Válečkové dopravníky – se mohou skládat do válečkových tratí a nejčastěji se používají k dopravě kusových materiálů. Válečky (popř. kužele) jsou uloženy v pevném rámu. Mohou být poháněny ručně, popř. gravitačně, nebo pomocí motoru, u kterého se pohyb přenáší na válečky hřídelem a kuželovými koly, nebo kloubovým bezkoncovým řetězem a řetězovými koly.
Obr. 9: Válečkový dopravník
Stohovací a paletovací vozíky
Pro dopravu materiálu, který nelze přepravovat nasypaný na hromadách, se používají palety nebo nádoby, zvané kontejnery. Palety i kontejnery mají normalizovanou velikost 800 x 1200 mm tak, aby se dosáhlo maximální úspory místa. Palety a kontejnery jsou ukládány na sebe. Tento způsob ukládání se nazývá stohování, které se provádí pomocí stohovacích a paletovacích vozíků nebo speciálních stohovacích jeřábů.
Stohovací a paletovací vozíky mohou být:
-
nízkozdvižné – pro zdvih do 1m,
-
vysokozdvižné – pro zdvih nad 1m.
Vozíky mohou být vybaveny vidlicemi pro zvedání palet či kontejnerů a poháněny jsou buďto ručně, spalovacím motorem, nebo elektromotorem napájeným akumulátorem.
Obr. 10: Vysokozdvižný ručně vedený vozík
Obr. 11: Vysokozdvižný motorový vozík