Jeřáby
Jeřáby jsou dopravní zařízení, která svisle zdvihají, spouštějí i vodorovně dopravují břemena na určitou vzdálenost. Na nosné konstrukci jeřábu jsou umístěna zdvihací, pojížděcí, popř. jiná pohybová ústrojí. Rozdělujeme je dle různých hledisek.
Mostové jeřáby
Skládají se ze dvou základních částí:
-
jeřábového mostu – který je tvořen nosníkem, pro velké nosnosti se používá tzv. prutová konstrukce
- visuté kočky – s elektrickým pohonem kladkostroje i pojezdových kol.
Každý mostový jeřáb je vybaven třemi hlavními motory. Jeden je pro pojezd jeřábového mostu, druhý pro pojezd kočky a třetí pro pohon kladkostroje, tzn. zdvihání břemen.
Mostové jeřáby rozdělujeme podle místa a účelu použití například:
-
podstropní - pro uzavřené tovární haly,
-
konzolové – most pojíždí po jedné stěně např. tovární haly,
-
portálové - pro překládání zboží na volném prostranství.
Obr. 1: Podstropní mostový jeřáb
Obr. 2: Konzolový jeřáb
Obr. 3: Provedení portálových jeřábů
Otočné jeřáby
Tyto jeřáby dopravují břemena převážně otočením výložníku (výložník) okolo svislé osy jeřábu. Mají mnoho různých provedení a použití:
-
Otočný jeřáb s pevným sloupem - používá se pro lehčí břemena na dvorech továren apod. Protizávaží vyvažuje vlastní tíhu výložníků a polovinu maximální tíhy břemena. Může být proveden s vodorovným výložníkem, po kterém pojíždí kočka viz. obr. 4 a obr. 11.
Obr. 4: Schéma otočných jeřábů s pevným sloupem
-
Jeřáb s otočným sloupem a naklápěcím ramenem – je umístěn na podvozku, a proto se snadno přemisťuje. Používá se nejčastěji ve stavebnictví.
Obr. 5: Jeřáb s otočným sloupem a naklápěcím ramenem
-
Otočný jeřáb s točnicí - se skládá z točnice s vyvažovacím závažím, z výložníku a kruhové jízdní dráhy. Navíjedlo s elektrickým pohonem pro zdvihání břemena a otáčecí mechanismus jeřábu jsou na otočné plošině točnice.
Obr. 6: Otočný jeřáb s točnicí
-
Automobilový jeřáb - je umístěn na nosné plošině těžkého nákladního automobilu. Dnes se vyrábí převážně s teleskopickým výložníkem a může pracovat ve velmi krátkém čase po příjezdu na stavbu. Používá se při montážích, při přepravě těžkých břemen na stavbách apod.
Obr. 7: Automobilový jeřáb
- Lanový jeřáb - je tvořen nosným lanem, po němž se pohybuje kočka pomocí tažného lana. Břemeno se zdvihá nebo spouští zdvihacím lanem, které se navíjejí na buben navijáku kočky. Lanové jeřáby umožňují výstavbu mostů a přehrad velkého rozpětí apod.
Obr. 8: Lanový jeřáb, 1- nosné lano, 2- pojezdové lano, 3- zdvíhací lano