Kliková skříň
Obr. 1: Kliková skříň
-
kliková skříň nese ložiska pro uložení klikového hřídele, u motorů s rozvodem SV a OHV ložiska vačkového hřídele a vedení ventilových zdvihátek
-
má také hlavní olejový kanál a rozváděcí kanály tlakového oleje
-
vrch klikové skříně tvoří obvykle část bloku motoru, spodek klikové skříně uzavírá klikovou skříň a je nejčastěji tvořen jako olejová nádrž (vana), na jejímž nejnižším místě je vypouštěcí zátka
-
klikové skříně se odlévají z litiny a nebo ze slitin lehkých kovů
-
víkům na motoru není často věnována náležitá pozornost, a to jak z hlediska upevnění (správného dotažení), tak z hlediska těsnosti
-
kolem vík nejčastěji uniká z motoru olej, což způsobuje ztráty v této provozně důležité náplni, a to se týká zejména spodního víka motoru, víka rozvodů, bočního víka rozvodových tyček (rozvod OHV)
-
všechna tato víka jsou opatřena těsněním nebo jsou nalepena na speciálních těsnicích tmelech odolných vůči vysokým teplotám a provozním kapalinám motoru (olej, benzín, nafta)
-
víka je třeba utahovat předepsaným utahovacím momentem, který nebývá většinou příliš velký
-
největší chybou bývá, že se víko utáhne příliš, čímž se obvykle deformuje, a jeho dosedací plochy pak netěsní