Kola
Požadavky na kola
-
nízká hmotnost
-
velký vnitřní průměr pro velké brzdové kotouče
-
vysoká tvarová stálost a pružnost
-
dobrý odvod tepla (vzniklého třením)
-
jednoduchá výměna pneumatik a ráfků při poškození
Konstrukce kola
Obr. 1: Diskové kolo
-
kolo se skládá z ráfku a disku kola se středovým otvorem a otvory pro šrouby
-
místo diskových kol jsou v některých případech používána hvězdicová kola nebo je ráfek spojen s hlavou kola ocelovými paprsky (kola drátová)
Obr. 2: Drátové kolo
-
kolo je prostřednictvím příruby spojeno s nábojem, který je na čepu kola uložen otočně, přičemž kolo je k náboji přišroubováno
- s nábojem kola je kromě jiného spojen šrouby brzdový buben nebo brzdový kotouč
Ráfky
-
existují ráfky, které jsou pevně spojeny s diskem (disková kola) a ráfky odnímatelné
-
kromě toho rozlišujeme ráfky jednodílné (prohloubené ráfky) a dělené (vícedílné), které jsou používány u užitkových vozidel
Prohloubené ráfky
-
používají se u osobních automobilů, jsou pevně snýtovány nebo svařeny s diskem kola, popř. jsou odlity nebo vykovány jako jeden kus z lehkého kovu
Obr. 3: Prohloubený ráfek
Bezpečnostní ráfky
-
bezdušové radiální pneumatiky se musí používat na prohloubených bezpečnostních ráfcích, které mají po celém obvodu v blízkosti prohlubně dosedací plochu pro patku pláště pneumatiky opatřenou oblým převýšením
-
toto převýšení brání tomu, aby při průjezdu zatáčky vysokou rychlostí nebyla patka pláště vlivem velkých bočních sil sesmeknuta do prohloubení ráfku
Vícedílné ráfky
-
usnadňují montáž a demontáž pneumatiky
-
každý díl ráfku má své místo, soudržnost jednotlivých dílů zajišťuje nahuštěná pneumatika
-
po montáži pneumatiky je nutné při jejím huštění dbát zvýšené opatrnosti, neboť hrozí vymrštění postranního a závěrného kruhu, na kole musí být namontován přípravek bránící tomuto vymrštění (riziko smrtelného úrazu)
Obr. 4: Vícedílný ráfek
Rozměry a značení na ráfcích
-
tyto údaje jsou normovány, označování ráfků je výrobcem vyraženo na každém kole
-
skládá se ze dvou rozměrů, šířky a průměru ráfku v palcích
-
oba rozměry jsou u prohloubených ráfku odděleny znakem x
-
písmena za šířkou ráfku označují tvar okraje ráfku, písmena za průměrem ráfku informují o druhu ráfku, např. 6 ½ J x 13 H S
Obr. 5: Značení ráfku
Druhy kol
-
disková kola jsou lisována z ocelového plechu nebo litá či kovaná ze slitin lehkých kovů
-
výhodou kol ze slitin lehkých kovů je menší hmotnost a účinné větrání brzdového ústrojí a odvádění tepla
Obr. 6: Kolo ze slitin lehkých kovů