Mazání motoru
Mazání motorových vozidel plní tyto základní funkce :
-
zmenšuje tření a opotřebení pracovních ploch
-
odvádí teplo vzniklé třením a část tepla ze spalovacího prostoru
-
těsní spalovací prostor motoru
-
oplachuje nečistoty pracovních ploch vzniklé otěrem
-
chrání před korozí
-
snižuje hlučnost motoru
Druhy mazání
-
mazání směsí
- použití u dvoudobých motorů, olej je rozmíchán v palivu
-
mazání rozstřikem
- olej je rozstřikován ojnicemi, které zasahují pod hladinu oleje
-
mazání ze skříně
- tlakové mazání se zásobou oleje v klikové skříni, tlak oleje vytváří olejové čerpadlo
-
mazání z nádrže
-
tlakové mazání se zásobou oleje v nádrži (suchá kliková skříň)
-
U čtyřdobých motorů se používá mazání tlakové, které zajišťuje nucený oběh oleje celou mazací soustavou. Potřebného tlaku se dosahuje olejovým čerpadlem, nejčastěji zubovým. Tlak v mazací soustavě lze regulovat regulačním ventilem, který přepouští přebytečné množství oleje zpátky do klikové skříně a tím udržuje konstantní tlak, na který je nastaven. Tento tlak se dá kontrolovat tlakoměrem při nízkých a vysokých otáčkách běžícího motoru. Jeho hodnotu udává výrobce vozidla.
Obr. 1: Soustava tlakového mazání motoru
U mazací soustavy je nutné kontrolovat množství oleje v motoru (měrkou), dále je nutné provádět pravidelnou výměnu oleje a olejového filtru dle údajů výrobce (nejčastěji po ujetí stanoveného počtu kilometrů nebo motohodin).
Způsob výměny oleje
-
ohřát motor na provozní teplotu (nejlépe delší jízdou)
-
vypustit olej z motoru, demontovat filtr oleje
-
protočit motorem
-
montáž nového čističe oleje
-
očistit a namontovat zátku spodního víka (kontrola těsnění)
-
naplnit motor předepsaným olejem v předepsaném množství
-
nastartovat motor, nechat chvíli běžet na volnoběh (zhasne kontrolka), zkontrolovat těsnost, vypnout motor
-
vyčkat, až olej steče do olejové vany, provést kontrolu jeho množství
Olejové čerpadlo
Zubové čerpadlo
Obr. 2: Zubové čerpadlo
-
olej je nasáván do zubových mezer a přepravován podél vnitřních stěn čerpadla na druhou stranu, a přitom je stlačován
-
záběr zubů obou ozubených kol zabraňuje zpětnému toku oleje
-
při kontrole je nutné jej rozložit, umýt a provést kontrolu radiální a axiální vůle ozubených kol zubové vůle
-
dále se kontroluje vůle v uložení hřídele hnacího kola. Dělená skříň (víko) čerpadla nesmí být vydřená
-
ve skříni čerpadla může být umístěn regulační ventil, který udržuje tlak mazací soustavy na hodnotách určených výrobcem
-
při výměně ozubených kol je nutné vždy měnit všechna kola, sestavené čerpadlo zalít před montáží do motoru motorovým olejem
Čerpadlo s vnitřním ozubením
Obr. 3: Čerpadlo s vnitřním ozubením
-
menší vnitřní kolo s vnějším ozubením je umístěno na klikové hřídeli motoru
-
vnější ozubené kolo s vnitřním ozubením je excentricky uloženo ve skříni čerpadla
-
sací a tlakový prostor odděluje srpkovité těleso
-
olej se přepravuje v zubových mezerách
-
záběr zubů obou kol zabraňuje zpětnému toku oleje z výtlačné strany k sací straně
-
výhodou tohoto čerpadla oproti zubovému je vyšší výkon při nízkých otáčkách motoru
Rotační čerpadlo
-
je tvořeno vnějším rotorem s vnitřním ozubením a vnitřním rotorem s ozubením vnějším
-
oba rotory mají malý počet zubů, přičemž vnitřní má o jeden zub méně než vnější a je spojen s hnací klikovou hřídelí
-
při otáčivém pohybu rotorů čerpadlo na sací straně olej nasává a na výtlačné jej odvádí do tlakového vedení
-
do tlakového vedení je olej tlačen z několika komor, a proto toto čerpadlo pracuje rovnoměrněji než čerpadlo zubové
Rotační čerpadlo G
-
jedná se o zdokonalené rotační čerpadlo, rozdíl je ve větším počtu zubů
-
výhodou je, že již při velmi nízkých otáčkách dosahuje podstatně větších výtlačných výkonů než u předešlých konstrukcí čerpadel
-
jeho použití umožňuje další snížení volnoběžných otáček motoru
-
najdeme jej často u moderních motorů s hydraulickým systémem napínání rozvodů
Způsoby čištění oleje
Při čištění oleje je snahou odstranit nečistoty a otěr z oleje, čímž se zamezí předčasnému zhoršení jeho kvality kovovým otěrem, sazemi a prachovými částicemi.
Nelze však odstranit nežádoucí kapalné nečistoty nebo nečistoty rozpuštěné v oleji.
-
Plnoprůtokové čištění oleje
-
veškerý olej je přes čistič veden dříve, než se dostane k mazaným místům
-
každá nečistota může být z oleje oddělena již při prvním průtoku čističem, motor má tak nižší opotřebení
-
součástí čističe je přepouštěcí ventil, který má za úkol propustit nečištěný olej k mazaným místům v případě ucpání filtrační vložky, kdy se v čističi zvedne tlak oleje, jež jej otevře
-
do přívodního a odtokového vedení mohou být ještě umístěny zpětné uzavírací ventily, které při vypnutém motoru brání odtečení oleje z čističe a kanálů mazací soustavy zpět do olejové vany
-
-
Obtokové čištění oleje
-
tímto čističem protéká vždy pouze část oleje (5-10%), protože je umístěn ve větvi vedoucí paralelně k hlavnímu proudu
-
k mazacím místům se tak dostává kromě vyčištěného i nečištěný olej, což snižuje životnost určitých částí motoru
-
výhodou je naopak vyšší účinnost filtrace, protože olej je čištěn pomaleji a intenzivněji
-
-
Kombinovaný systém čištění oleje Spin-on
Obr. 4: Filtr kombinovaného systému Spin-on
-
k filtraci je použito plnoprůtokového a obtokového čističe najednou
- čistič s plným průtokem zajišťuje vysokou ochranu před opotřebením, čistič s částečným průtokem zajišťuje co nejintenzivnější čištění oleje
Čističe oleje
Jemné filtrační vložky
Používají se většinou papírové filtrační vložky nebo vložky z jemných vláken; odstraňují nečistoty do velikosti částic asi 10 mm. Najdeme je většinou v čističích s plným průtokem.
-
Čistič s výměnnou vložkou - vyměňuje se pouze znečištěná filtrační vložka z papíru nebo vláken, výhodou je snadná ekologická likvidace
Obr. 5: Papírová filtrační vložka
-
Výměnný čistič - skládá se z uzavřeného plechového tělesa, ve kterém je papírová filtrační vložka. Při výměně se mění celý čistič, tj. těleso s filtrační vložkou;
z důvodu složitější následné likvidace je tato konstrukce velmi nevýhodná
Obr. 6: Výměnný čistič oleje
Odstředivý čistič s volným odtokem
Obr. 7: Odstředivý čistič oleje
-
jedná se o čistič s velmi dobrým odlučováním částic, a to vlivem odstředivých sil
-
používá se jako obtokový čistič hlavně v užitkových automobilech v kombinaci s plnoprůtokovým filtračním čističem
-
je tvořen uvnitř uloženým otočným rotorem, do kterého zespodu vtéká olej. Nahoře z rotoru olej vystupuje pomocí obvodových trysek
-
díky tomu se rotor roztáčí na vysoké otáčky a odstředivými silami, které přitom vznikají, se částice nečistot nalepují na vnitřní stěnu rotoru a zůstávají tam jako zhuštěná vrstva nečistot. Ta musí být potom v předepsaných intervalech údržby odstraněna
Štěrbinový čistič
-
skládá se z ocelových lamel, kterými protéká čištěný olej
-
mezi lamelami jsou stírátka, která odstraňují nečistoty, jež propadnou do kalového prostoru na dně čističe
Sítový čistič
-
skládá se z tělesa a sítové vložky z bronzu, niklové oceli nebo syntetické tkaniny
-
sítová vložka může být vyjmuta a opakovaně čištěna
-
používá se jako přídavný čistič u motorů pracujících v prostředí se zvýšenou prašností
Chlazení oleje
-
pokud je olej příliš horký, může dojít k jeho spalování a tím ke vzniku karbonu a sazí
-
při vysoké teplotě oleje je negativně ovlivněna jeho mazací schopnost a dochází ke ztrátě většiny přídavných aditiv
-
u běžných motorů postačuje chlazení oleje v olejové vaně prouděním obtékajícího vzduchu během jízdy vozidla
-
u výkonnějších motorů se používají olejové chladiče, kolem kterých přímo proudí vzduch, nebo tepelné výměníky zabudované do okruhu chladicí kapaliny