Mechanické převody
Mechanické převody slouží k přenosu rotačního pohybu a točivého momentu, ke změně rychlosti tohoto pohybu a velikosti přenášeného točivého momentu, popř. ke změně směru rotačního pohybu z hnací na hnanou hřídel. Patří do skupiny mechanismů s tuhými členy.
Mechanický převod se skládá minimálně z hnacího a hnaného kola. Točivý moment a rotační pohyb se přenáší z hnacího na hnané kolo pomocí řemene, pásu, lana, řetězu apod., nebo jsou kola spolu v přímém záběru, např. ozubená kola. U převodů ozubených a řetězových je stálý převodový poměr, u ostatních převodů může počet otáček kolísat vlivem tzv. skluzu, např. klouzáním řemene v řemenici apod.
Mechanické převody rozdělujeme:
-
přesné - nedochází u nich ke skluzu,
-
nepřesné - dochází u nich ke skluzu.
Převodový poměr – i, je charakteristickou veličinou každého mechanického převodu a vyjadřuje poměr mezi otáčkami hnacího a hnaného kola.
kde:
n1 – otáčky hnacího hřídele
n2 - otáčky hnaného hřídele
Obr. 1: Mechanický převod
Je-li převodový poměr i > 1, jde o převod do pomala, tzn., že otáčky hnacího kola jsou větší než otáčky kola hnaného (n1 > n2).
Je-li převodový poměr i < 1, jde o převod do rychla, tzn., že otáčky hnacího kola jsou menší než otáčky kola hnaného (n1 < n2 ).
Je-li převodový poměr i = 1, otáčky hnacího i hnaného kola jsou stejné (n1 = n2 ).
Podle konstrukce dělíme mechanické převody:
-
třecí převody,
-
řemenové převody,
-
řetězové převody,
-
převody ozubenými koly.
Obr. 2: Základní druhy mechanických převodů
a) třecí, b) řemenový, c) řetězový, d) ozubenými koly