Opravárenství a diagnostika
Základy technické diagnostiky
Obecně je technická diagnostika nauka sledující stav technického zařízení. Věnuje se metodám, prostředkům a principům umožňujícím provádět zkoumání v rámci diagnostického procesu. Je založena na dvou základních principech:
-
diagnostika bez demontáže – snaha zachovat alespoň funkční skupinu při diagnostice,
- diagnostika je nedestruktivní – nedochází k poškození součásti.
Velmi důležitou okolností podmiňující provedení diagnostického úkonu je znalost funkce součásti, členu, funkčního celku i celého diagnostikovaného systému.
Technická diagnostika se zabývá nejen aktuálním stavem, ale i minulostí a budoucností zkoumaného objektu, tzn., že podle času rozlišujeme úlohy diagnostiky:
-
diagnóza – zjištění současného stavu,
-
prognóza – předpověď budoucího vývoje,
-
geneze – určení příčiny poruchy v minulosti.
Diagnóza se skládá ze dvou částí:
-
detekce poruchy – tzn. zhodnocení stavu v kategoriích bezvadný, provozuschopný, porucha, a z pohledu použitelnosti k provozu pak bezporuchový a poruchový,
-
lokalizace poruchy – tzn. určování místa vzniku a příčin poruchy.
Z pohledu celkové péče o motorová vozidla, nebo jakékoli stroje je diagnostika používána jako:
-
preventivní před údržbou,
-
preventivní před opravou,
-
následná po poruše.
Podle účelu lze diagnostiku motorových vozidel v zásadě rozdělit:
-
provozní – k zajištění spolehlivého provozu bez zkoumání funkčních skupin,
-
dílenskou – zkoumající stav funkčních skupin a celků i při demontáži, např. v opravnách,
-
výzkumnou a zkušební – většinou prováděnou při výzkumu a vývoji vozidla.
V praxi lze úkoly technické diagnostiky shrnout:
-
testování provozuschopnosti zařízení – detekce poruch,
-
určení místa výskytu poruchy,
-
stanovení příčiny poruchy – k odstranění její opakovatelnosti,
-
předvídání provozu schopného stavu.
U všech strojů a strojních zařízení dojde během jejich provozu k poruše.
Poruchy vznikají z vnějších nebo vnitřních příčin. Vnější příčiny jsou nejčastější a jsou způsobovány např. nesprávnou obsluhou, zanedbanou údržbou nebo nedodržením jiných předpisů pro provoz zařízení. Vnitřní příčiny poruch jsou způsobeny nedokonalostí, nedostatky vlastního zařízení.
Provozuschopnost stroje nebo zařízení vždy končí poruchou.
V praxi se porucha vytváří v průběhu času, proto rozdělujeme poruchy:
-
náhlé – časový interval vzniku poruchy je velmi krátký,
-
postupné - časový interval vzniku poruchy je dlouhý.
Z hlediska příčin poruch strojů, strojních zařízení i vozidel lze tyto dále rozdělit:
-
konstrukční poruchy – vzniklé při vlastním návrhu a projektové přípravě zařízení,
-
technologické poruchy – vzniklé při vlastní výrobě zařízení, např. nedodržením technologických postupů atd.,
-
provozní poruchy – vzniklé při vlastním provozu zařízení, např. přetěžováním zařízení při provozu.