Pístní čepy
Obr. 1: Pístní čepy
-
pístní čep přenáší síly z pístu na ojnici. Vzhledem k rázovému namáhání v provozu musí být zhotoven z velmi houževnaté oceli, jeho povrch musí být vytvrzen a kvalitně obroben. Pro snížení své hmotnosti bývá vrtaný
-
u pístů z lehkých slitin je často osa pístního čepu posunuta vzhledem k ose pístu o 1 mm i více, podle průměru pístu. Vzniká tak excentrický klikový mechanismus, který lépe vyrovnává boční tlaky při kompresním a expanzním zdvihu pístu a snižuje hluk při klepání pístu studeného motoru
Obr. 2: Posunutí osy pístního čepu
Uložení pístního čepu může být :
-
Plovoucí čep
- je v oku ojnice uložen s vůlí. Při provozu se otáčí v pístu i v ojnici, opotřebovává se rovnoměrněji, jeho povrch nepodléhá ovalitě - Škoda, Fiat
-
Čep s pevným uložením
- je zalisován v oku ojnice, a to tak, že se ojnice předehřívá, aby se snížila lisovací síla a zabránilo se deformaci čepu nebo oka ojnice
Plovoucí pístní čep je proti axiálnímu posunutí a následnému poškození stěny válce zajištěn segerovými pojistkami. V případě pevného uložení pístního čepu je nutno zabezpečit správnou polohu čepu pomocí speciálního přípravku, neboť po vychladnutí ojnice již čepem nelze pohnout.