Písty motoru
Obr. 1: Písty motoru
-
písty zachycují tlak expandujících plynů a převádějí jej na pohyb klikového mechanismu. Vytlačují spaliny z válce, snižují tlak ve spalovacím prostoru během sacího zdvihu. Přenáší sílu z ostatních částí klikového mechanismu k dosáhnutí komprese ve válci
-
udržují ve správné poloze pístní čep a pístní kroužky, oddělují ve všech dobách činnosti motoru spalovací prostor od klikové skříně
-
odvádí teplo vzniklé třením a spalováním do stěn válců a do oleje v klikové skříni
-
při svém pohybu zároveň utěsňují spalovací prostor ve válci tak, aby ztráty netěsností i třením byly minimální
-
písty automobilových motorů se z důvodu malé hmotnosti a dobré tepelné vodivosti vyrábějí z lehkých slitin hliníku, křemíku, hořčíku a niklu
-
důležitá je také správná vůle pístu ve válci, která je jedním ze základních předpokladů jeho správné funkce. Při velké vůli písty klepají, při malé může dojít k zadření pístu ve válci
Značení pístů
-
označení bývá většinou na dně pístu, obsahuje označení výrobce a značku pro správnou polohu pístu ve válci (šipka ve smyslu otáčení motoru)
-
dále je to rozměrové označení pístu, které určuje jmenovitý rozměr pístu normální nebo pro další opravárenský výbrus válce, je většinou číselné
-
potom označení toleranční třídy v rámci jmenovitého rozměru, a to nejčastěji písmenem A, B, C
-
nakonec hmotnostní skupinu pístu kde bývají většinou 2 až 3 skupiny označené číselně arabskou a nebo římskou číslicí
Obr. 2: Značení pístu motoru
Třídění pístů
-
písty se vyrábějí v několika jmenovitých rozměrech. První je rozměr normální, druhé dva jsou opravárenské pro 1., případně 2. výbrus válce; odstupňování průměru bývá po 0,2 až 0,5 mm
-
v rámci každého jmenovitého rozměru se písty při výrobě třídí do několika tolerančních tříd značených písmeny A až D. Odstupňování tolerančních tříd je u motorů osobních automobilů po 0,01 mm
-
písty se zároveň třídí podle hmotnosti. Rozdíl v hmotnosti pístů použitých v jednom motoru vzhledem k velkým setrvačným silám musí být minimální ( 1 až 5 g ). Někdy výrobce určí na pístu plochu, kde je možné odebrat materiál pro dosažení stejné hmotnosti všech pístů motoru
Měření pístů
-
místo, kde se měří jmenovitý průměr pístu, záleží na jeho konstrukci. Proto vzdálenost od dna nebo od otevřené strany pístu, kde se jmenovitý průměr měří, udává výrobce. Měří se v rovině kolmé na osu pístního čepu speciálním měřidlem nebo alespoň přesným mikrometrem
Obr. 3: Měření pístu motoru