Řetězové převody
Jednoduchý řetězový převod se skládá z:
-
hnacího řetězového kola,
-
hnaného řetězového kola,
-
řetězu,
-
popř. napínací kladky.
Obr. 1: Řetězový převod
Řetězové převody jsou převody s tvarovým stykem. Jsou to převody přesné. V důsledku tvarového styku mezi řetězem a řetězovým kolem dochází k přenosu točivého momentu a rotačního pohybu. Používají se tam, kde nemůžeme použít převod ozubenými koly pro velkou osovou vzdálenost a zároveň požadujeme přesný převod. Jsou to převody hlučné a netlumí rázy. Pro pomaloběžné převody se používají řetězy jednoduché konstrukce. Pro rychloběžné převody se používají řetězy složitější konstrukce a výrobně náročnější (např. motorová vozidla). Tvar zubových mezer řetězových kol je dán druhem použitého řetězu. Řetězové převody se musí mazat kapalnými nebo tuhými mazivy.
Druhy řetězů:
-
Svařované – mají jednoduché články z oceli kruhového průřezu a jsou pohyblivé ve všech směrech. Používají se u zdvihadel, na vázání břemen apod.
Obr. 2: Svařovaný řetěz
-
Kloubové – mají články složené z pásnic (destiček) a z čepů. Patří sem Gallovy řetězy, pouzdrové, válečkové a zubové.
Obr. 3: Kloubové řetězy a) pouzdrový b) Gallův
Obr. 4: Kloubový řetěz válečkový
-
Speciální – jsou to vlastně válečkové řetězy s upravenými unášecími články, nebo tzv. Ewartovy řetězy pro malé rychlosti.
Obr. 5: Speciální řetězy