Sací potrubí
Obr. 1: Sací potrubí
-
sacím potrubím se přivádí zápalná směs nebo čistý vzduch do válců
-
tvar a délka sacího potrubí má vliv na plnění motoru
-
bývá vyrobeno z hliníkové slitiny nebo z plastických hmot
-
pro dosažení co největší plnicí účinnosti je důležité, aby byly vnitřní stěny potrubí hladké, bez výstupků a jednotlivé sací větve měly stejnou délku
-
sací potrubí mívá dvojitou stěnu pro vyhřívání chladicí kapalinou, čímž se snižuje kondenzace kapiček benzinu na vnitřních stěnách sacího potrubí
-
je nutné vždy kontrolovat těsnost sacího potrubí - mechanické poškození, koroze, poškozena rovinnost dosedacích ploch, vadné těsnění, povolené upevňovací šrouby
Výfukové potrubí
-
výfukové potrubí vede spaliny od jednotlivých válců do společné sběrné trubky, spojené potrubím a tlumičem výfuku
-
u elektronických systémů vstřikování paliva bývá výfukové potrubí opatřeno ještě katalyzátorem výfukových plynů, jednou nebo dvěma Lambda sondami k regulaci množství vstřikovaného paliva a ke kontrole účinnosti katalyzátoru
-
tlumič výfuku snižuje hluk vznikající pulsací, velkou rychlostí a tlakem vystupujících spalin z výfukového potrubí do atmosféry
-
dosedací plochy výfukového potrubí musí být před montáží rovné, zbavené případných zbytků starého těsnění a jiných nečistot
-
kvůli vysokým teplotám hlavy válců se musí používat speciální těsnění s žáruvzdornou vložkou
Obr. 2: Výfukové potrubí