Systém CAQ - počítačová podpora řízení kvality
Při řízení kvality je nutné shromažďovat, zpracovávat, evidovat a třídit stále větší objem dat. Je samozřejmé, že výpočetní technika proniká stále ve větší míře i do procesu řízení kvality. Pro toto použití se vžila zkratka CAQ – Computer Aided Quality.
Aplikací výpočetní techniky a programového vybavení do řízení jakosti se zabývá celá řada společností.
Počítačová podpora jakosti CAQ musí být navržena jako integrovaný systém určený pro podporu managementu jakosti. Jedná se o informačně - řídicí systém dělený do určitých oblastí, které pokrývají celou šíři požadavků mezinárodních norem pro management jakosti ČSN EN ISO 9001.
Digitální měřidla bývají často propojena přímo s CAQ a systémem řízení jakosti. Měřicí pracoviště mohou pak být vybavena následujícími typy měřidel:
- konvenční přístroje pro měření délek
 - 3D měřicí přístroje dotykové
 - 3D měřicí přístroje optické
 - měřicí přístroje drsnosti povrchu
 - měřicí mikroskopy
 - přístroje pro měření tlouštky vrstev
 - přístroje pro detekci přítomnosti cizích částic (čistoty), atd.
 
Příklad struktury řízení jakosti:
- management výrobních prostředků (správa, evidence, preventivní opravy strojů a nástrojů)
 - management vzdělávání (evidence a popis pracovních míst, analýza potřeb rozvoje pracovníků, plánování výcviku a evidenční listy pracovníků)
 - management dokumentace (tvorba, elektronické řízení, distribuce dokumentace a její archivace)
 - plánování jakosti (zpracování projektů návrhu nových produktů a procesů, analýza možných vad, tvorba a změny kontrolních a technologických postupů, uvolňování do výroby, specifikace produktů a jejich znaků jakosti)
 - metrologie (správa, evidence, kalibrace monitorovacích zařízení, kontrolních prostředků a přípravků, zjišťování nejistot při kalibraci a analýza systému měření)
 - management neshody (řízení vnitřních neshod a zákaznických reklamací, vad, příčin, nápravných a preventivních opatření)
 - management auditů (vnitřní audity systému dle norem ČSN EN ISO 9001)
 - monitorování jakosti (hodnocení účinnosti dodavatelů, sledování spokojenosti zákazníků, zajištění monitorování a měření výrobních procesů - vstupní, výrobní, výstupní kontrola)
 - management úkolů a událostí (databáze úkolů jednotlivých managementů)
 
Z uvedeného je zřejmé, že bez výpočetní techniky by celý systém mohl pracovat jen stěží.
Přínosy ze zavedení počítačové podpory systému řízení jakosti:
- naplnění požadavků na řízení procesních postupů dle norem pro systém managementu jakosti, ekologie bezpečnosti práce
 - vzájemné provázání a předávání informací při řízení všech procesních postupů
 - možnost zpracování elektronických dokumentů jednotlivých procesních postupů a jejich distribuce
 - zrychlení a zjednodušení činností při řízení a změně dokumentace
 - snadné řízení a udržování externích dokumentů
 - efektivní řízení a udržování záznamů o jakosti
 - nástroje pro efektivní plánování procesů
 - účinné řízení informací v oblasti plánování jakosti a ekologie a jejich snadná dostupnost
 - snadné a efektivní vedení vnitřních prověrek - auditů a řízení nápravných opatření
 - sběr dat z měřidel s digitálním výstupem a jejich snadné a efektivní zpracování pomocí statistických metod
 - evidence a řízení neshod, snadné provedení rozborů pomocí analýzy
 - efektivní řízení nápravných a preventivních opatření
 - vedení síťového databázového prostředí - snadné zálohování a údržba
 - možnost spojení s již existujícími výrobními nebo ekonomickými systémy
 
