Ojnice motoru
Obr. 1: Ojnice motoru
-
ojnice přenáší síly z pístního čepu na klikovou hřídel. Je vystavena velkému namáhání, zejména tlakům, které se střídají s tahem, ale také setrvačným silám při současném kmitavém a otáčivém pohybu
-
skládá se z oka ojnice, které je nedělené, dříku ojnice a spodní hlavy, která je dělená rovně, nebo šikmo z důvodu možnosti nasazení na ojniční čep nedělené klikové hřídele
-
průřez dříku je nejčastěji vykován do tvaru písmene H. Do oka ojnice je vlisováno ocelové pouzdro s bronzovou výstelkou, zatímco do hlavy jsou vloženy vyjímatelné pánve. Pánve jsou vyrobeny z ocelového plechu a na vnitřní styčné ploše jsou opatřeny speciálním měkkým ložiskovým kovem s výbornými třecími vlastnostmi. Jsou opatřeny vylisovanými výstupky, které zapadnou do vybrání hlavy ojnice a tím je zabráněno jejich pootočení a posouvání
-
v hlavě ojnice je vyvrtán otvor pro ostřikování válce pod pístem, v oku je otvor pro mazání pístního čepu
Kontrola a opravy ojnic
-
kontrola povrchových trhlin a jiných poškození povrchu ojnice- lze použít kapilární zkoušku, v případě zjištění trhliny, ojnici vyměníme za novou
-
kontrola vůle pístního čepu v pouzdru oka ojnice dle údajů výrobce- obecně platí, že při opravě se staré pouzdro vylisuje a nahradí novým (vždy se musí použít i nový pístní čep) které se zalisuje zpět do oka ojnice. Musí se dát pozor, aby se nepřekryl mazací otvor v pouzdru a oku ojnice. Často se musí otvor v pouzdru přizpůsobit průměru pístního čepu vystružením tak, aby v něm pístní čep těsně klouzal
-
kontrola úhlování ojnice- jedná se o kontrolu rovnoběžnosti os oka a hlavy ojnice podle výrobce. K měření se používají přesné válcové trny nebo tříbřitové měřidlo. Jestliže je ojnice ohnuta, narovná se opatrným ohýbáním na druhou stranu s využitím dlouhé páky nebo lisu
Obr. 2: Úhlování ojnice
-
kontrola zkroucení ojnice- provádí se současně při úhlování. Jsou-li osy vůči sobě natočeny více, než dovoluje výrobce, odstraní se zkroucení rovněž nakrucováním na druhou stranu pomocí páky
-
kontrola uložení nových pánví do hlavy ojnice- je nutné respektovat jednoznačnou polohu danou výstupky v pánvích a lůžky v ojnici
-
kontrola správné hmotnosti sestavené ojnice a rozdílu mezi ojnicemi pro osazení motoru- úprava hmotnosti se provede odvrtáním, nebo odbroušením nálitku ojnice
Zdroje
- GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. vyd. Praha: Sobotáles, 2007, 688 s. ISBN 978-80-86706-17-7.
- JAN, Zdeněk a Bronislav Ždánský. Automobily III Motory. 4. vyd. Brno: Avid, 2007, 165 s. ISBN 978-80-903671-7-3.
- KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. 2. vyd. Praha: SNTL, 1993, 482 s. ISBN 80-03-00568-X.
- VLK, Fantišek. Vozidlové spalovací motory. 1. vyd. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2003, 580 s. ISBN 80-238-8756-4.
Obrázky
- Obr. 1: Autor neznámý. Ojnice motoru. [online]. [cit. 19. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.masterparts.com/sites/masterparts/files/images/category/conrods.jpg
- Obr. 2: Autor neznámý. Úhlování ojnice. [online]. [cit. 19. 8. 2014]. Dostupné na www: http://img.skoda-virt.cz/forum_upload/2009/10/27/7_539_121420__2009-10-27_11-54-52_65.jpg
Otestuj se
Test zde.