Písty motoru
Obr. 1: Písty motoru
-
písty zachycují tlak expandujících plynů a převádějí jej na pohyb klikového mechanismu. Vytlačují spaliny z válce, snižují tlak ve spalovacím prostoru během sacího zdvihu. Přenáší sílu z ostatních částí klikového mechanismu k dosáhnutí komprese ve válci
-
udržují ve správné poloze pístní čep a pístní kroužky, oddělují ve všech dobách činnosti motoru spalovací prostor od klikové skříně
-
odvádí teplo vzniklé třením a spalováním do stěn válců a do oleje v klikové skříni
-
při svém pohybu zároveň utěsňují spalovací prostor ve válci tak, aby ztráty netěsností i třením byly minimální
-
písty automobilových motorů se z důvodu malé hmotnosti a dobré tepelné vodivosti vyrábějí z lehkých slitin hliníku, křemíku, hořčíku a niklu
-
důležitá je také správná vůle pístu ve válci, která je jedním ze základních předpokladů jeho správné funkce. Při velké vůli písty klepají, při malé může dojít k zadření pístu ve válci
Značení pístů
-
označení bývá většinou na dně pístu, obsahuje označení výrobce a značku pro správnou polohu pístu ve válci (šipka ve smyslu otáčení motoru)
-
dále je to rozměrové označení pístu, které určuje jmenovitý rozměr pístu normální nebo pro další opravárenský výbrus válce, je většinou číselné
-
potom označení toleranční třídy v rámci jmenovitého rozměru, a to nejčastěji písmenem A, B, C
-
nakonec hmotnostní skupinu pístu kde bývají většinou 2 až 3 skupiny označené číselně arabskou a nebo římskou číslicí
Obr. 2: Značení pístu motoru
Třídění pístů
-
písty se vyrábějí v několika jmenovitých rozměrech. První je rozměr normální, druhé dva jsou opravárenské pro 1., případně 2. výbrus válce; odstupňování průměru bývá po 0,2 až 0,5 mm
-
v rámci každého jmenovitého rozměru se písty při výrobě třídí do několika tolerančních tříd značených písmeny A až D. Odstupňování tolerančních tříd je u motorů osobních automobilů po 0,01 mm
-
písty se zároveň třídí podle hmotnosti. Rozdíl v hmotnosti pístů použitých v jednom motoru vzhledem k velkým setrvačným silám musí být minimální ( 1 až 5 g ). Někdy výrobce určí na pístu plochu, kde je možné odebrat materiál pro dosažení stejné hmotnosti všech pístů motoru
Měření pístů
-
místo, kde se měří jmenovitý průměr pístu, záleží na jeho konstrukci. Proto vzdálenost od dna nebo od otevřené strany pístu, kde se jmenovitý průměr měří, udává výrobce. Měří se v rovině kolmé na osu pístního čepu speciálním měřidlem nebo alespoň přesným mikrometrem
Obr. 3: Měření pístu motoru
Zdroje
- GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. vyd. Praha: Sobotáles, 2007, 688 s. ISBN 978-80-86706-17-7.
- JAN, Zdeněk a Bronislav Ždánský. Automobily III Motory. 4. vyd. Brno: Avid, 2007, 165 s. ISBN 978-80-903671-7-3.
- KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. 2. vyd. Praha: SNTL, 1993, 482 s. ISBN 80-03-00568-X.
- VLK, Fantišek. Vozidlové spalovací motory. 1. vyd. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2003, 580 s. ISBN 80-238-8756-4.
Obrázky
Obr. 1: Autor neznámý. Písty motoru. [online]. [cit. 19. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.vackykrejbich.cz/imagebank/3508117/800/800/pist_002.jpg
Obr. 2: Autor neznámý. Značení pístu motoru. [online]. [cit. 19. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.gold-civic.de/ed7/pics/2010/pg6%20p29.jpg
Obr. 3: Autor neznámý. Měření pístu motoru. [online]. [cit. 19. 8. 2014]. Dostupné na www: http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2014/02/199472_pict11.jpg
Otestuj se
Test zde.