Rámy
- Účelem rámu je spojit nápravy, nést karoserii a náklad a přenášet jejich hmotnosti na nápravy, nést hnací soustavy vozidla a v neposlední řadě přenášet hnací, brzdné a suvné síly
- Rám je nosnou součástí vozidla a na něm jsou umístěny všechny komponenty včetně karosérie
- Rámy najdeme především u nákladních vozidel, u osobních automobilů většinou plní funkci rámu samonosná karoserie
- Rámy musí být dostatečně tuhé, pružné a pevné, ale i lehké a jejich konstrukce musí odolávat namáhání krutem i ohybem
Rámy pro automobily
Obdélníkový (žebřinový)
- Rám tvoří dva podélníky a několik příček, které jsou spojeny nýtováním, svařením nebo šroubovými spoji
- Podélníky bývají po délce různě vysoké a konce mohou být ohnuté pro snadnější montáž pérování vozidla
Obr. 1: Obdélnikový rám
Páteřový rám
- Základní částí je páteřový nosník, který bývá v přední nebo v zadní části rozvidlený pro uložení motoru,nebo rozvodovky, případně rozvodovky s výkyvnými polonápravami. Pro uchycení držáků, korby a dalších komponentů se využívá pomocný rám
Obr. 2: Páteřový rám
Páteřový rám nástavný
- Páteřový nosník (roura) je vpředu prodloužen motorem s převodovkou a vzadu rozvodovkou. Agregáty jsou připevněny pomocí šroubů přímo k rouře. Z důvodu vibrací, které vznikaly chodem motoru a přenášely se na rouru (zvýšený hluk), se tato konstrukce příliš neosvědčila. Středem nosníku vede spojovací hřídel. Výhodou tohoto rámu byla značná pevnost v krutu
Obr. 3: Páteřový rám nástavný
Rám páteřový rozvidlený
- Rozvidlení se využívá pro pružné uložení motoru a převodovky na jedné straně nebo také pro uložení rozvodovky na straně druhé. Díky pružnému uložení motoru je částečně odstraněna nevýhoda předchozí konstrukce
Obr. 4: Rozvidlený páteřový rám
Plošinový (podlahový) rám
- Rám je předchůdcem samonosné karosérie. Základní plošina je vylisována z ocelového plechu, který je na svých okrajích zpevněn přivařenými podélníky a tento celek tvoří podlahu karosérie
Obr. 5: Plošinový rám
Příhradový rám
- Rám se vyrábí svařením trubek, výlisků či profilů a jako celek tvoří prostorovou příhradovou konstrukci. Nejčastěji tento typ rámu najdeme u speciálních závodních automobilů a autobusů. Výhodou je pevnost, odolnost vůči krutu a ohybu a jeho nízká hmotnost. Nevýhodou je jeho složitost při výměně poškozené části, např. při havárii
Obr. 6: Příhradový rám
Křížový rám
- Tento rám se již dnes nepoužívá. Skládal se ze dvou podélníků, které se středem k sobě přibližovaly a uprostřed byly svařeny. Jejich tvar tvořil písmeno X
Obr. 7: Křížový rám
Obvodový (perimetrický) rám
- U tohoto rámu je střední část rozšířena na šířku karosérie. Přední a zadní část rámu je zúžena a jsou zde uloženy nápravy automobilu
Obr. 8: Obvodový rám
Rám smíšený
- Jedná se o rám, který je jako celek tvořen několika druhy rámů (příhradovým, prostorovým a žebřinovým. Tato kombinace se používá hlavně u autobusů
Obr. 9: Smíšený rám
Rám pomocný
- Tento druh rámu se používá tam, kde je zapotřebí uchytit nějaký větší celek, jako je např. přídavná převodovka. Pomocný rám je přichycen k nosnému rámu
Rámy pro motocykly
Rám otevřený
- Používá se pro malé a střední motocykly. Spojením motoru a rámu pomocí šroubů dojde k jeho ucelenému zpevnění
Obr. 10: Otevřený rám
Uzavřený rám
- Rám se používá pro lehčí a střední motocykly a jeho konstrukce je pevnější než u předchozího rámu. Pro silnější motocykly se používají dvojité uzavřené rámy
Obr. 11: Uzavřený rám
Rámy z lehkých slitin
- Většina nových závodních motocyklů používá hliníkový rám – takzvaný DELTABOX. Od hlavy řízení prochází dva nosníky kolem motoru a končí u čepu zadní kyvné nápravy. Rám je levný, má malou hmotnost a velkou tuhost
Obr. 12: Rám z lehkých slitin
Vývojové koncepce motocyklů
- Rám je vyroben z karbonových vláken a slitiny lehkých kovů. Jedná se o motocykl AUDI s motorem Ducati
Obr. 13: Vývojová koncepce rámu
Rámy traktorů
Monobloková konstrukce
- U kolových traktorů zpravidla rám nenajdeme, protože jsou zkonstruovány jako monoblok
- Monoblokem rozumíme vzájemně spojené konstrukce motoru, převodové skříně a skříně zadní nápravy
- U monoblokové konstrukce se používá doplňkových rámů pro zavěšení nářadí a různých nástaveb
Obr. 14: Monobloková konstrukce
Pomocný rám
- Pro uložení přední nápravy a přídavného zařízení se používá pomocného rámu
Obr. 15: Pomocný rám
Obdélníkový rám – JCB Fastrac
- Základní částí je obdélníková rámová konstrukce, na kterou jsou pomocí silných vodicích tyčí přichyceny obě odpružené nápravy. Tato konstrukce umožňuje bezpečně jezdit na silničních komunikacích rychlostmi kolem 65-80 km/hod.
Obr.16: Obdélníkový rám
Traktor JCB Fastrac – celkový pohled
Obr. 17: Celkový pohled - Traktor Fastrac
Zdroje
-
JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jiří ČUPERA. Automobily 1: podvozky. 1. vyd. Brno: Avid, 2009. 228 s. ISBN 978-80-87143-03-2
Obrázky
- Hajný, Ladislav. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_13_254. Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0771. Zdroj: http://dumy.cz/stahnout/121471
- Hajný, Ladislav. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_13_255. Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0771. Zdroj: http://dumy.cz/stahnout/121475
- Hajný, Ladislav. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_13_256. Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0771. Zdroj: http://dumy.cz/stahnout/121477
Přílohy
Diagnostika vozidel – mechanické části.pdf
Stáhnout