Pneumatiky
-
přenáší hmotnost vozidla
-
zachycují a tlumí nárazy od vozovky
-
přenáší hnací, brzdné a boční vodicí síly
-
musí mít nízký valivý odpor (menší tření a teplo) a dostatečnou životnost
-
při odvalování nesmí být příliš hlučné a musí mít nízké vibrace
Jednotlivé části pneumatiky
Obr. 1: Jednotlivé části pneumatiky
Kostra
-
je tvořena vložkami s pogumované kordové tkaniny, která je vyrobena z nylonu, rayonu, oceli, polyesteru nebo aramidu
-
jednotlivé vložky jsou kladeny ve vrstvách přes sebe buď diagonálně, nebo radiálně
-
jsou přehnuty kolem ocelových patních lanek a při vulkanizaci jsou pevně spojeny s kostrou
Výztužný pás
- je tvořen z několika vrstev tkaniny nebo pryže, tlumí nárazy a chrání kostru
Nárazník
-
skládá se z několika pogumovaných vrstev ocelového, textilního, polyamidového nebo aramidového kordu
-
leží nad kostrou pod běhounem pláště a je zhotoven tak, že vlákna jednotlivých složek se navzájem kříží
-
u pneumatik určených pro vysoké rychlosti mohou být nárazníky překládané, čímž se zvýší stabilita
Běhoun
-
je opatřen profilem s podélným nebo příčným drážkováním, tvar profilu má vliv na odvod vody, valivý odpor a hlučnost pneumatiky
-
při vysokých rychlostech jízdy se může na zaplavené vozovce mezi pneumatikou a povrchem vozovky vytvořit vodní klín, který oddělí pneumatiku od vozovky a vozidlo se stává neovladatelné
-
aby se snížilo nebezpečí AQUAPLANINGU, musí mít drážky běhounů určitou minimální hloubku, aby mohly odvést vodu ze styku pneumatiky s vozovkou
-
zákonem předepsaná minimální hloubka profilu 1,6 mm k zamezení AQUAPLANINGU v mnoha případech nepostačuje
Boční stěna
- nízkými bočními stěnami se zvyšuje tuhost pneumatiky, což vede ke zlepšení přesnosti řízení při snížení komfortu pružení
Patka
-
má za úkol držet plášť pevně na ráfku, aby byl zaručen přenos brzdného a hnacího momentu
-
aby bylo spojení patky pláště s ráfkem pevné, jsou používána lanka z ocelového drátu
-
dalším úkolem patky pláště u bezdušových pneumatik je utěsnění vzduchu mezi pláštěm a ráfkem
Konstrukce pneumatik
Diagonální pláště
-
vložky kordové tkaniny jsou přes sebe pokládány diagonálně tak, že nitě kordu svírají se směrem jízdy vždy ostrý úhel od 26° do 40°
-
se zmenšujícím se úhlem je pneumatika tvrdší, boční stabilita roste, je možná vyšší maximální rychlost
-
tato konstrukce se dnes ještě používá především u motocyklových pneumatik
Obr. 2: Diagonální konstrukce pneumatiky
Radiální pláště
-
všechny nitě kostrového kordu leží vedle sebe a probíhají radiálně, tzn. v úhlu 90° ve směru jízdy
-
mezi kostrou a běhounem je umístěn pás z textilního, ocelového nebo aramidového kordu pod úhlem asi 20° ke směru jízdy, takže se běhoun při odvalování jen velmi málo deformuje
-
tyto pneumatiky pruží v boku a deformují se hlavně v části zatížené při odvalování
-
při nižších rychlostech se tyto pneumatiky kvůli vyztuženému pásu odvalují s větší tuhostí než diagonální
-
při vyšších rychlostech je výhodou pružení měkké kostry, což má vliv na klidnější chod, navíc pás zajišťuje značnou boční stabilitu a tím vysoké boční vodicí síly
Obr. 3: Radiální konstrukce pneumatiky
Rozměry a značení pneumatik
Obr. 4: Značení pneumatik
Velikost pneumatik
- je určena šířkou pneumatiky v milimetrech nebo v palcích a průměrem ráfku v palcích
Profilové číslo
-
stanovuje poměr výšky profilu pneumatiky k její šířce
-
při označování pneumatik se tento poměr uvádí v procentech
-
dnešní pneumatiky mají větší šířku než výšku
-
na základě profilového čísla lze pneumatiky dělit např. na balónové nebo úzkoprofilové
Účinný poloměr
- je vzdálenost od středu kola k povrchu vozovky, mění se v závislosti na zatížení pneumatiky a rychlosti jízdy vozidla
Odvalený obvod
-
udává dráhu, kterou ujede pneumatika za jednu otáčku při rychlosti 60 km/h, pokud je zatížena dle normy a nahuštěna na předepsaný tlak
-
na odvaleném obvodu závisí přesnost měření tachometru
Rychlostní kategorie pneumatik
-
rozlišuje pneumatiky podle jejich přípustné maximální rychlosti
-
každé maximální rychlosti je přiřazeno určité písmeno
Obr. 5: Rychlostní kategorie pneumatik
Nosnost pneumatik
-
rozlišuje pneumatiky podle schopnosti odolávat zatížení
-
k označování nosnosti bylo používáno číslo PR, to bylo postupně nahrazeno indexem nosnosti pneumatik LI
Obr. 6: Nosnost pneumatik
Označování rozměru pneumatik
Obr. 7: Rozměr pneumatik
Druhy pneumatik
-
podle profilového čísla rozlišujeme pneumatiky na balónové, nízkoprofilové, sedmdesátky, šedesátky, padesátky atd.
-
u jednotlivých tvarů je poměr výšky k šířce pneumatiky různý, což má za následek různé jízdní chování
-
vývoj postupuje od kruhového profilu stále více ve směru ploššího a širšího průřezu
-
širší běhouny s nižšími boky jsou bezpečnější, což má při stále se zvyšujících rychlostech velký význam
Styčná plocha pneumatiky
-
s rostoucí šířkou se zvětšuje dosedací plocha pneumatiky na vozovce
-
s větší plochou se zvětšuje třecí síla, takže se zvětšuje přilnavost pneumatiky při rychlé jízdě zatáčkou a při brzdění
Drážky v desénu
Obr. 8: Desén pneumatiky
-
jedná se o příčné, podélné a šikmé drážky ležící mezi jednotlivými profily
-
u velkých styčných ploch musí být podíl drážek zvýšen, aby byl umožněn odvod vody ze styku pneumatiky s vozovkou a zabránilo se tak Aquaplaningu
Efekt vytlačování vzduchu
- při deformaci styčné plochy vznikají při jízdě podle provedení drážek uzavřené duté prostory, ve kterých se střídavě stlačuje a vyprazdňuje vzduch, což způsobuje určitou hlučnost
Úhel směrové odchylky
-
je to úhel mezi skutečným směrem pohybu a střední rovinou ráfku
-
pneumatiky mohou přenášet boční síly jen tehdy, když se valí šikmo ke směru jízdy
-
jestliže na jedoucí vozidlo působí např. odstředivá síla, začne se pneumatika odvalovat šikmo ke směru jízdy a boční síly, které působí na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou, jsou v rovnováze s rušivými silami
-
nárůst boční síly na pneumatice probíhá deformací styku pneumatiky s vozovkou, např. při průjezdu zatáčkou
-
v pneumatice vzniká napětí, které je tím větší, čím více je běhoun vzdálen od střední roviny otáčení
-
při dále se zvyšujícím úhlu směrové odchylky dochází v zadní části styku pneumatiky s vozovkou k prokluzu a deformační síla se zmenší
-
přesto boční síla stále vzrůstá, protože oblast soudržnosti s vozovkou je větší než oblast, ve které došlo k prokluzu
Zdroje
- GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. vyd. Praha: Sobotáles, 2007, 688 s. ISBN 978-80-86706-17-7.
- JAN, Zdeněk a Bronislav Ždánský. Automobily I Podvozky. 1. vyd. Brno: Avid, 2007, 228 s. ISBN 978-80-87143-03-2.
- KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. 2. vyd. Praha: SNTL, 1993, 482 s. ISBN 80-03-00568-X.
- VLK, Fantišek. Podvozky motorových vozidel. 2. vyd. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2003, 392 s. ISBN 80-239-0026-9.
Obrázky
- Obr. 1: Autor neznámý. Jednotlivé části pneumatiky. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.bezpecnenasilnicich.cz/files/image/slozeni_pneumatiky.png
- Obr. 2: Autor neznámý. Diagonální konstrukce pneumatiky. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_konstrukce_pneumatiky_002.jpg
- Obr. 3: Autor neznámý. Radiální konstrukce pneumatiky. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_konstrukce_pneumatiky_002.jpg
- Obr. 4: Autor neznámý. Značení pneumatik. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.pit-lane-258.cz/cube/useruploads/files/pneuservis/znacenie_pneumatik.jpg
- Obr. 5: Autor neznámý. Rychlostní kategorie pneumatik. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://kotrla.t.altos.cz/soubory-ve-skladu/pneuservis/technicke/TABULKA.jpg
- Obr. 6: Autor neznámý. Nosnost pneumatik. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://kotrla.t.altos.cz/soubory-ve-skladu/pneuservis/technicke/TABULKA.jpg
- Obr. 7: Autor neznámý. Rozměr pneumatik. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.pneu-24.cz/img/otazky-01.png
- Obr. 8: Autor neznámý. Desén pneumatiky. [online]. [cit. 27. 8. 2014]. Dostupné na www: http://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_dezen_004.jpg