Hrací kostka
V první kapitole si ukážeme, jak vymodelovat zjednodušenou hrací kostku. Nejprve si otevřeme program Autodesk Inventor a na úvodní obrazovce vybereme možnost modelování součásti (šablona norma.ipt), první zleva. Důležité je vybrat také šablonu se správnými jednotkami – pro nás milimetry (mm).
Další variantou, jak zvolit správnou je šablonu, je použít příkaz Nový (v levém horním rohu) a vybrat šablonu Norma.ipt. V pravé části okna je popis, kde jsou uvedeny mj. jednotky (milimetr). Volbu potvrdíme dvojklikem levého tlačítka myši nebo označením šablony a tlačítkem Vytvořit.
Poté se nám objeví úvodní obrazovka pro modelování dílu.
Zvolíme příkaz 2D náčrt (Zahájit 2D náčrt).
Poté vybereme pro kreslení náčrtu rovinu XY (XY Plane).
Základní principy ovládání:
Zoom – otáčení prostředního kolečka na myši
Posun pohledu – stisknutí prostředního kolečka (tlačítka) na myši + pohyb
Otáčení modelem – Shift + stisknuté středové kolečko na myši, alternativou je klávesa F4 + levé tlačítko do prostoru kruhu, který představuje orbitu otáčení
Další postup: Zvolíme příkaz Obdélník (Dva body střed).
Střed nadefinujeme do počátku soustavy souřadnic (žlutý bod uprostřed obrazovky) a v souřadnici X (vodorovná - horizontální) zadáme rozměr 50.
Do souřadnice Y (svislá - vertikální) se přepneme pomocí klávesy Tab (tabulátor) a zadáme rovněž 50.
Potvrdíme klávesou Enter a dokončíme náčrt. Před dokončením náčrtu jsou vidět symboly geometrických vazeb 2D náčrtu (např. rovnoběžnost a kolmost).
Do třetího rozměru (osa Z) se dostaneme příkazem Vysunutí.
Pokud potřebujeme základní tvar krychle, musíme provést vysunutí o 50 mm. Pozor na to, že vysunutí musí být vzhledem k dalšímu postupu symetrické!
Potvrdíme klávesou Enter a součást uložíme (příkazem na liště nebo klávesovou zkratkou Ctrl+S).
Následuje tvorba základního náčrtu pro stanovení bodů na jednotlivých stranách kostky. První náčrt vytvoříme na straně kostky, která je orientovaná rovnoběžně s rovinou XY. K tvorbě základního náčrtu použijeme speciální druh čáry, podle kterého se nemodelují prvky - konstrukční čára.
Pomocí konstrukční čáry vytvoříme čtverec o straně 25 mm, který bude mít střed ve žlutém bodě (promítnutý bod středu souřadného systému).
Dokončíme náčrt a do středu této roviny umístíme pomocí příkazu Díra slepý otvor o průměru 10 mm a hloubce 1 mm.
V příkazu díra ponecháme volbu Z náčrtu (Středy), zvolíme slepou díru (místo ukončení Skrze vše zvolíme Vzdálenost) s rovným dnem (Bod vrtání – Ploché) o průměru 10 mm s hloubkou 1 mm.
Pro snazší orientaci si vybereme zobrazení Stínovaný s hranami.
Podle následujícího obrázku a prvního náčrtu na straně kostky se budeme snažit dostat na všechny stěny patřičně orientované hodnoty.
Následuje náčrt pro hodnotu 2.
Rozbalíme pomocí ikony + náčrt u Díry 1 a zkopírujeme ho.
Vložíme náčrt pomocí klávesové zkratky Ctrl+V.
Náčrt přesuneme kliknutím a držením levého tlačítka za střed obdélníku na střed kostky.
Dokončíme náčrt a pomocí příkazu díra vytvoříme ve dvou bodech otvory (označíme levým tlačítkem myši).
Stejným způsobem (kopírování náčrtu + díry) vytvoříme 4 otvory.
Následuje hodnota 3 (pozor na směr – orientace vůči 2).
Dále hodnota 5 (naproti 2).
Poslední je hodnota 6 (kontrola – naproti 1). Zde musíme do náčrtu přikreslit dva body (příkaz bod), které budou umístěny v polovině úseček (při přiblížení se rozsvítí zeleně).
Poslední operací je zaoblení krychle (prvek vysunutí) – R4.
Barvu kostky můžeme přidat buď přiřazením materiálu, nebo jen obarvením ploch.
Pomocí klávesy Ctrl a levého tlačítka lze vybrat také jednotlivé plochy, které je možno stejným způsobem obarvit.
Úkol
Pomocí iVlastnosti - Fyzikální zjistěte hmotnost vymodelované kostky, pokud by byla vyrobena z hlíníku 6061.