Pokladnička
V této kapitole si ukážeme, jak navrhnout bez výkresu pokladničku ve tvaru prasete.
Jako první operace je rotace základního náčrtu. Důležité je dodržet v náčrtu geometrické vazby. Rotací nám vznikne základní tvar vajíčka.
Dále si vytvoříme pracovní rovinu pro tvorbu nosu ve vzdálenosti 60 mm od roviny YZ.
Na vytvořené pracovní rovině nakreslíme kružnici o průměru 30 mm (střed leží v promítnutém počátečním bodu soustavy souřadnic).
Provedeme vysunutí „k dalšímu“ se zúžením 20° (nastavíme v záložce Další).
Následuje tvorba nohou. K tomu budeme potřebovat pracovní rovinu vzdálenou 75 mm od roviny XY. Následuje tvorba náčrtu, vysunutí k dalšímu se zúžením 10° a zaoblení.
Dalším krokem je tvorba skořepiny o tloušťce 4 mm.
K vytvoření otvoru na peníze využijeme polohu roviny XY a vytvoříme na ni následující náčrt. Dále provedeme vysunutí skrz vše a zaoblení.
K vytvoření reliéfu očí vytvoříme náčrt na ploše nosu a podle vkusu zakreslíme buď volně elipsy (náš případ) nebo přesné kružnice.
Následně vytvoříme příkazem Reliéf (schován pod rozbalovacím tlačítkem Tažení…) tvar očí. V příkazu je zvolena jako barva – černá. Po zaoblení přechodů – R0,9 provedeme obarvení sousedících ploch na bílo.
Pomocí příkazu reliéf vytvoříme také ocásek – náčrt pomocí spline (je nutné zvolit správný tvar).
Posledním krokem je tvorba uší. Jednodušší variantou je vysunutí se zúžením doplněné zaoblením (jednodušší). Složitější je šablonování s více náčrty. Vytváříme pouze jedno ucho a druhé zrcadlíme.
Při tomto způsobu šablonování označujeme dva uzavřené profily a jako třetí (ukončující) označíme bod a v podmínkách nastavíme ukončení tečně.
Posledním krokem je zrcadlení ouška.
Úkol
Pomocí iVlastností zjistěte objem vytvořené součásti.