„Nemusíte být dobří na začátku, ale musíte začít, abyste byli dobří.“
- Zig Ziglar -
Slavný citát amerického spisovatele, podnikatele a motivačního řečníka (1926-2012) nastiňuje hlavní důvod snahy motivovat mladé lidi ke kreativitě a podnikání. Jen pokud budou schopni otevřeně a beze strachu přijít s vlastním nápadem a rozvinout ho do reálného podnikatelského záměru, mohou se stát úspěšnými.
V rámci první lekce e-learningového programu se zaměříme na základní otázky, které si bezesporu řada potenciálních začínajících podnikatelů klade. Ve třech videích se podíváme na to, proč začít podnikat, jaké osobnostní předpoklady jsou pro podnikání důležité a zaměříme se na aktuální trendy přímo ze světa byznysu. Lekce je zakončena testem, kde je možno si ověřit nabyté znalosti.
Video „Proč začít podnikat“ obsahuje prezentaci k úvahám, proč se stát podnikatelem. Vysvětluje, jaký je rozdíl mezi podnikatelem, živnostníkem a zaměstnancem, prezentuje několik skutečných příběhů podnikatelů (R. Kamler, R. Řehořek a A. Snopková), ukazuje, co jim podnikání přineslo (svobodu, realizaci nápadů, úsilí vytrvat, nutnost investovat) a také uvádí určitá varování či důvody a motivy, proč se podnikatelem nestát (primární touha po penězích a luxusu, snaha mít méně práce, útěk od zodpovědnosti). Video definuje stručně podnikání dle zákonů ČR a právní rámec podnikání v ČR.
Video „Osobnostní předpoklady pro podnikání“ nabízí prezentaci, která se zabývá předpoklady k podnikání, zda je nutné se jako „podnikatel“ narodit, o příležitostech, popř. nutnosti začít podnikat. Jako předpoklady k podnikání uvádí a vysvětluje motivaci (vnitřní a vnější), nápad, vhodný čas a místo, zdroje (práce, půda, kapitál), znalosti a zkušenosti (a jejich celoživotní rozvoj), odborné schopnosti a dovednosti (tvrdé a měkké) a osobnostní, charakterové předpoklady (pracovitost, vytrvalost, zodpovědnost, sebedůvěra, spolehlivost a trpělivost). Videoprezentace ukazuje i tzv. mapu motivace k podnikání či faktory ovlivňující zahájení podnikání a model osobnosti podnikatele a jeho (sebe)hodnocení. Na závěr je prezentována Minerova typologie podnikatelů (výkonoví podnikatelé, manažeři, experti a empatičtí podnikatelé).
Název Videa „Aktuální trendy v podnikání“, hovoří sám za sebe. Dějiny podnikání prokazují nutnost být v podnikání aktuální, inovativní. Dnes jde zejména o moderní high-tech technologie. Videoprezentace definuje pojem trend a popisuje významné směry: vytváření příběhů a zasahování emocí, tvoření pro udržení budoucnosti a nabízet zákazníkovi, o čem dnes ještě neví, že zítra bude chtít. Zaměření na mladé a jejich digitální prostor. Ekologie, zelené environmentální programy, informační technologie, umělá inteligence (AI), znalostní management, know-how, virtuální realita, strojové učení, elektronické obchodování (e-commerce), to jsou pojmy, se kterými se můžeme v prezentaci setkat, stejně jako s balíčky a digitální platformy „vše v jednom“, bezpečnost (např. cybersecurity) a otevřenost (mezioborová a týmová). Perspektivní podnikatelská odvětví můžeme nalézt v rozvoji průmyslových zón, regeneraci brownfieldů, technologiích průmyslu 4.0, rozvoji dopravní infrastruktury, sociálním a inkluzivním podnikání, rozvoji maloobchodu a služeb na venkově, rozvoji infrastruktury malých a středních podniků (MSP), ve vzdělání, aj. V neposlední řadě je uvedeno zvyšování energetické účinnosti, oběhové hospodářství (recyklace) a ochrana vod.