Ztráty a účinnost indukčních trojfázových motorů
Tato lekce se zabývá ztrátami a účinností trojfázových indukčních motorů s kotvou nakrátko.
Ztráty na indukčních motorech
Jsou dané následujícím vztahem a náhradním schématem:
ΔP = ΔPj1 +ΔPFe1 + ΔPpř,
kde ΔPpř jsou ztráty přídavné, které v sobě zahrnují ztráty vířivými proudy a pulsací magnetického toku,
ΔPFe1 jsou ztráty v železe statoru a ΔPj1 jsou ztráty ve vinutí statoru.
U chodu naprázdno musíme počítat s těmito ztrátami:
ΔP0 = ΔPFe1 + ΔPm,
kde ΔPm jsou mechanické ztráty motoru a ΔPFe1 jsou ztráty v železe statoru.
Obr. 1: Ztráty motoru [1]
- Ztráty v železe rotoru můžeme za normálního chodu zanedbat.
- O ztrátách v železe rotoru musíme uvažovat jen u strojů s dlouhým rozběhem.
- Pulsační ztráty se počítají jen u motorů s většími výkony.
- Hysterezní ztráty a ztráty vířivými proudy se určují měřením na hotových strojích.
- Magnetický tok závisí jen na napětí, i ztráty v železe jsou pro každé zatížení stejné a rovnají se ztrátám v železe při chodu naprázdno!
Účinnost indukčních motorů
Účinnost je obecně dána poměrem
kde P je výkon motoru, P1 příkon motoru a η účinnost.
Účinnost asynchronních indukčních motorů s kotvou nakrátko je problémem celosvětovým z důvodů využívání elektrické energie, která je velmi drahá. Účinnost asynchronních motorů je určité ekonomické kritérium, které je nutno respektovat při stavbě a použití motorů v provozu.
Zlepšování účinnosti asynchronních motorů
Označíme-li si ztráty v železe a ztráty mechanické jako k (konstantní ztráty) a ztráty ve vinutí jako v (proměnlivé ztráty), pak motor může pracovat s maximální účinností, jestliže se tyto ztráty sobě rovnají:
k = v.
Jestliže ztráty rostou pomaleji než výkon, musí mít takové motory menší ztráty a tím vyšší účinnost.
Účinnost motoru závisí i na jeho otáčkách. Čím větší otáčky, tím lepší účinnost. Motory s malými otáčkami pracují nehospodárně.
U některých typů dvoupólových motorů se může stát, že jejich účinnost bude horší než u stejných motorů čtyřpólových, což je dáno velkým třením. Kompenzaci lze provést zmenšením ztrát ve vinutí u vysokootáčkových motorů.
Účinnost motoru se mění také se svorkovým napětím motoru, protože ztráty ve vinutí závisí na druhé mocnině proudu a ztráty v železe na druhé mocnině magnetické indukce B lze psát:
ΔP = k + v = ΔPm + k1 B2 + k2 I22.
Motor bude pracovat při proměnném napětí s minimálními ztrátami tehdy, jestliže ztráty ve vinutí se budou rovnat ztrátám v železe, tzn.
k1 B2 = k2 I22.
Kromě účinnosti má na provoz indukčního motoru velký vliv i účiník cos φ. Proto musíme dbát na tyto zásady:
- Pokud velké motory nejsou zatíženy plným výkonem, pracují s malým účiníkem.
- Motory musí být zatěžovány kolem 75% jmenovitého výkonu.
- Přepínání motorů do hvězdy nebo do trojúhelníku, dle velikosti zatěžujícího výkonu.
- Motory nesmí běžet naprázdno – zhoršuje se účiník cos φ – obráběcí stroje o přestávkách.
Nutnost kompenzace pomocí statických kondenzátorů u odběratele:
- individuální kompenzace
- skupinová kompenzace
- centrální kompenzace
Starý standard pro výpočet účinnosti motorů byl nahrazen novou normou IEC 60034-2-1, která vstoupila v platnost v září 2007. Tento nový standard, známý jako EN 60034-2-1, platí jako mezinárodní standard. To znamená, že nová pravidla vstoupila v platnost pro stanovení ztrát a účinnosti motorů. Nové limity účinnosti pro různé velikosti motorů tříd IE1 a IE2 a IE3 jsou uvedeny v IEC 60034-30.
Rozdíly v účinnosti motoru pro 4pólové motory ve třídách IE1 a IE2 a IE3 jsou znázorněny na obrázku níže.
Obr. 2: Minimální účinnost pro 4pólové motory IE1 - IE3 [2]
Zdroje
Obrázky
[1] Archiv autora.
[2] Autor neznámý. pohonnatechnika.cz [online]. [cit. 2014-7-23]. Dostupný na www: http://www.pohonnatechnika.cz/skola/motory/asynchronni-motor/eu-direktiva-o-ucinnosti
Opakování
Jaké jsou ztráty na indukčních asynchronních motorech?
Jaké jsou ztráty naprázdno?
Jaký je vzorec obecné účinnosti?
Čím se dá zlepšit účinnost motorů?
Čím můžeme zlepšit účiník sítě v podniku?