Systém CAQ - počítačová podpora řízení kvality
Při řízení kvality je nutné shromažďovat, zpracovávat, evidovat a třídit stále větší objem dat. Je samozřejmé, že výpočetní technika proniká stále ve větší míře i do procesu řízení kvality. Pro toto použití se vžila zkratka CAQ – Computer Aided Quality.
Aplikací výpočetní techniky a programového vybavení do řízení jakosti se zabývá celá řada společností.
Počítačová podpora jakosti CAQ musí být navržena jako integrovaný systém určený pro podporu managementu jakosti. Jedná se o informačně - řídicí systém dělený do určitých oblastí, které pokrývají celou šíři požadavků mezinárodních norem pro management jakosti ČSN EN ISO 9001.
Digitální měřidla bývají často propojena přímo s CAQ a systémem řízení jakosti. Měřicí pracoviště mohou pak být vybavena následujícími typy měřidel:
- konvenční přístroje pro měření délek
- 3D měřicí přístroje dotykové
- 3D měřicí přístroje optické
- měřicí přístroje drsnosti povrchu
- měřicí mikroskopy
- přístroje pro měření tlouštky vrstev
- přístroje pro detekci přítomnosti cizích částic (čistoty), atd.
Příklad struktury řízení jakosti:
- management výrobních prostředků (správa, evidence, preventivní opravy strojů a nástrojů)
- management vzdělávání (evidence a popis pracovních míst, analýza potřeb rozvoje pracovníků, plánování výcviku a evidenční listy pracovníků)
- management dokumentace (tvorba, elektronické řízení, distribuce dokumentace a její archivace)
- plánování jakosti (zpracování projektů návrhu nových produktů a procesů, analýza možných vad, tvorba a změny kontrolních a technologických postupů, uvolňování do výroby, specifikace produktů a jejich znaků jakosti)
- metrologie (správa, evidence, kalibrace monitorovacích zařízení, kontrolních prostředků a přípravků, zjišťování nejistot při kalibraci a analýza systému měření)
- management neshody (řízení vnitřních neshod a zákaznických reklamací, vad, příčin, nápravných a preventivních opatření)
- management auditů (vnitřní audity systému dle norem ČSN EN ISO 9001)
- monitorování jakosti (hodnocení účinnosti dodavatelů, sledování spokojenosti zákazníků, zajištění monitorování a měření výrobních procesů - vstupní, výrobní, výstupní kontrola)
- management úkolů a událostí (databáze úkolů jednotlivých managementů)
Z uvedeného je zřejmé, že bez výpočetní techniky by celý systém mohl pracovat jen stěží.
Přínosy ze zavedení počítačové podpory systému řízení jakosti:
- naplnění požadavků na řízení procesních postupů dle norem pro systém managementu jakosti, ekologie bezpečnosti práce
- vzájemné provázání a předávání informací při řízení všech procesních postupů
- možnost zpracování elektronických dokumentů jednotlivých procesních postupů a jejich distribuce
- zrychlení a zjednodušení činností při řízení a změně dokumentace
- snadné řízení a udržování externích dokumentů
- efektivní řízení a udržování záznamů o jakosti
- nástroje pro efektivní plánování procesů
- účinné řízení informací v oblasti plánování jakosti a ekologie a jejich snadná dostupnost
- snadné a efektivní vedení vnitřních prověrek - auditů a řízení nápravných opatření
- sběr dat z měřidel s digitálním výstupem a jejich snadné a efektivní zpracování pomocí statistických metod
- evidence a řízení neshod, snadné provedení rozborů pomocí analýzy
- efektivní řízení nápravných a preventivních opatření
- vedení síťového databázového prostředí - snadné zálohování a údržba
- možnost spojení s již existujícími výrobními nebo ekonomickými systémy
Kontrolní otázka
Otázky pro žáky SŠ
- Zhodnoťte přínosy ze zavedení počítačové podpory systému řízení jakosti.
Zapamatuj si
Počítačová podpora řízení jakosti CAQ je integrovaný systém určený pro podporu managementu jakosti.