Pístní čepy
Obr. 1: Pístní čepy
-
pístní čep přenáší síly z pístu na ojnici. Vzhledem k rázovému namáhání v provozu musí být zhotoven z velmi houževnaté oceli, jeho povrch musí být vytvrzen a kvalitně obroben. Pro snížení své hmotnosti bývá vrtaný
-
u pístů z lehkých slitin je často osa pístního čepu posunuta vzhledem k ose pístu o 1 mm i více, podle průměru pístu. Vzniká tak excentrický klikový mechanismus, který lépe vyrovnává boční tlaky při kompresním a expanzním zdvihu pístu a snižuje hluk při klepání pístu studeného motoru
Obr. 2: Posunutí osy pístního čepu
Uložení pístního čepu může být :
-
Plovoucí čep
- je v oku ojnice uložen s vůlí. Při provozu se otáčí v pístu i v ojnici, opotřebovává se rovnoměrněji, jeho povrch nepodléhá ovalitě - Škoda, Fiat
-
Čep s pevným uložením
- je zalisován v oku ojnice, a to tak, že se ojnice předehřívá, aby se snížila lisovací síla a zabránilo se deformaci čepu nebo oka ojnice
Plovoucí pístní čep je proti axiálnímu posunutí a následnému poškození stěny válce zajištěn segerovými pojistkami. V případě pevného uložení pístního čepu je nutno zabezpečit správnou polohu čepu pomocí speciálního přípravku, neboť po vychladnutí ojnice již čepem nelze pohnout.
Zdroje
- GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. vyd. Praha: Sobotáles, 2007, 688 s. ISBN 978-80-86706-17-7.
- JAN, Zdeněk a Bronislav Ždánský. Automobily III Motory. 4. vyd. Brno: Avid, 2007, 165 s. ISBN 978-80-903671-7-3.
- KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. 2. vyd. Praha: SNTL, 1993, 482 s. ISBN 80-03-00568-X.
- VLK, Fantišek. Vozidlové spalovací motory. 1. vyd. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2003, 580 s. ISBN 80-238-8756-4.
Obrázky
- Obr. 1: Autor neznámý. Pístní čepy. [online]. [cit. 20. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.jinpo.cz/images/pist.jpg
- Obr. 2: Autor neznámý. Posunutí osy pístního čepu. [online]. [cit. 20. 8. 2014]. Dostupné na www: http://kotamuda.humlak.cz/navody_manualy/127/images/ojnice.JPG
Otestuj se
Test zde.