Příprava automobilu na STK, stanice technické kontroly
Postup přípravy automobilu na STK
Postupně zkontrolujeme:
- výrobní číslo podvozku (karoserie) a motoru – dle technického průkazu;výrobní číslo podvozku (karoserie) a motoru – dle technického průkazu;
- množství a mrazuvzdornost chladicí kapaliny;množství a mrazuvzdornost chladicí kapaliny;
- množství a mrazuvzdornost kapaliny ostřikovačů;množství a mrazuvzdornost kapaliny ostřikovačů;
- olej v nádobce pro posilovač řízení;olej v nádobce pro posilovač řízení;
- množství motorového oleje;množství motorového oleje;
- množství brzdové kapaliny;množství brzdové kapaliny;
- stav akumulátoru;stav akumulátoru;
- pryžové části motoru;pryžové části motoru;
- těsnost palivového systému a jemného čističe paliva;těsnost palivového systému a jemného čističe paliva;
- tlak a hloubku vzorku u pneumatik;tlak a hloubku vzorku u pneumatik;
- ložiska, horní uložení a vůle v uložení zadní i přední nápravy;ložiska, horní uložení a vůle v uložení zadní i přední nápravy;
- světelnou soustavu – všechna světla, kontrolky, případně zásuvky přípojných vozidel;světelnou soustavu – všechna světla, kontrolky, případně zásuvky přípojných vozidel;
- stírací lišty stěračů;stírací lišty stěračů;
- stav karoserie;stav karoserie;
- funkčnost bezpečnostních pásů;funkčnost bezpečnostních pásů;
- případné poškození předního skla;případné poškození předního skla;
- povinnou výbavu a umístění reflexní vesty;povinnou výbavu a umístění reflexní vesty;
- podvozek
Dále můžeme provést kontrolu chybové paměti vozidla.
Obr. 1: Kontrola čísla podvozku (karoserie)
Obr. 2: Příklad umístění (vozidlo Ford Mondeo)
Obr. 3: Kontrola typového označení motoru
Obr. 4: Detailní pohled na štítek kódu motoru
Obr. 5: Kontrola množství a mrazuvzdornosti chladicí kapaliny
Obr. 6: Kontrola množství chladicí kapaliny
Obr. 7: Kontrola mrazuvzdornosti chladicí kapaliny
Obr. 8: Měření refraktometrem
Obr. 9: Znázornění stupnice refraktometru na obalu
Obr. 10: Kontrola množství a mrazuvzdornosti kapaliny ostřikovačů
Obr. 11: Kontrola oleje v nádobce pro posilovač řízení
Obr. 12: Detail rysek
Obr. 13: Kontrola množství motorového oleje
Obr. 14: Otření měrky
Obr. 15: Měření hladiny motorového oleje
Obr. 16: Dolití oleje
Obr. 17: Opakovaná kontrola množství motorového oleje
Obr. 18: Kontrola množství brzdové kapaliny
Obr. 19: Doplnění brzdové kapaliny
Obr. 20: Kontrola akumulátoru
Obr. 21: Očištění a namazání kontaktů
Obr. 22: Zátěžová zkouška akumulátoru
Obr. 23: Umístění a polarizace přístroje
Obr. 24: Detail měření
Obr. 25: Kontrola pryžových částí motoru
Obr. 26: Kontrola těsnosti palivového systému
Obr. 27: Kontrola těsnosti jemného čističe paliva
Obr. 28: Kontrola tlaku pneumatik
Obr. 29: Měření hloubky vzorku
Obr. 30: Hloubka vzorku dle indikátoru opotřebení
Obr. 31: Kontrola ložiska a horního uložení zadní nápravy
Obr. 32: Kontrola vůle v uložení zadní nápravy
Obr. 33: Kontrola vůle v čepu ramene a horního uložení přední nápravy
Obr. 34: Kontrola vůle v řízení
Obr. 35: Kontrola světlometů
Obr. 36: Kontrola světelné soustavy
Obr. 37: Kontrola stíracích lišt stěračů
Obr. 38: Kontrola stavu karoserie
Obr. 39: Kontrola funkčnosti bezpečnostních pásů
Obr. 40: Kontrola poškození čelního skla
Obr. 41: Kontrola povinné výbavy
Obr. 42: Povinná výbava
Obr. 43: Kontrola umístění reflexní vesty
Obr. 44: Kontrola podvozku
Obr. 45: Kontrola motoru a převodovky
Obr. 46: Kontrola výfukové soustavy
Obr. 47: Kontrola uchycení stabilizátoru
Obr. 48: Kontrola vůle náprav a poškození pružných uložení
Obr. 49: Kontrola horních ramen nápravy
Obr. 50: Kontrola zavěšení nápravy
Obr. 51: Kontrola lanovodů
Obr. 52: Kontrola pružného uložení výfukového potrubí
Obr. 53: Kontrola palivové a brzdové trubky
Obr. 54: Kontrola pryžové manžety poloos
Obr. 55: Kontrola chybové paměti vozidla
STK – STANICE TECHNICKÉ KONTROLY
Při kontrole v STK se předkládají tyto doklady o vozidle:
- velký technický průkaz;velký technický průkaz;
- malý technický průkaz;malý technický průkaz;
- protokol o emisích, ne starší tří týdnů.protokol o emisích, ne starší tří týdnů.
Stanice technické kontroly je rozdělena do několika stanovišť. Vozidlo musí projít postupně všechna tato stanoviště a to dle předepsaného časového plánu. Technik po kontrole vozidla na jednotlivých pracovištích provede zápis do formuláře v PC. Tento je připojen on-line s firmou DEKRA, která zajišťuje činnost STK pro Českou republiku.
Obr. 56: Stanice technické kontroly
Obsah kontrol na jednotlivých stanovištích
Stanoviště č. 1:
- ověření identifikačních údajů automobilu - win karoserie, kód motoru; ověření identifikačních údajů automobilu - win karoserie, kód motoru;
- počet ujetých kilometrů;počet ujetých kilometrů;
- funkčnost světelné soustavy;funkčnost světelné soustavy;
- funkčnost zvukové soustavy a stěračů;funkčnost zvukové soustavy a stěračů;
- stav podvozku – vůle v uložení čepů, uložení náprav, stav silentbloků apod.;stav podvozku – vůle v uložení čepů, uložení náprav, stav silentbloků apod.;
- stav hřídelí s důrazem na neporušenost manžet;stav hřídelí s důrazem na neporušenost manžet;
- stav výfukového potrubí – uchycení, těsnost, koroze;stav výfukového potrubí – uchycení, těsnost, koroze;
- těsnost motoru, převodovky, nádrže (únik oleje, vody, PHM);těsnost motoru, převodovky, nádrže (únik oleje, vody, PHM);
- uložení motoru a převodovky – stav silentbloků;uložení motoru a převodovky – stav silentbloků;
- druh použitých pneumatik, jejich opotřebení a tlak v nich;druh použitých pneumatik, jejich opotřebení a tlak v nich;
- házivost kol, poškození disků, jejich případná rzivost;
- povinná výbava vozidla;povinná výbava vozidla;
- případné zapsání některých doplňků a změn do TP - tažné zařízení, barva vozidla, jiné rozměry pneumatik atd.;případné zapsání některých doplňků a změn do TP - tažné zařízení, barva vozidla, jiné rozměry pneumatik atd.;
- celkový pohledový stav vozidla.celkový pohledový stav vozidla.
Obr. 57: Stanoviště číslo 1
Obr. 58: Kontrola win karoserie
Obr. 59: Kontrola kódu motoru
Obr. 60: Kontrola podvozku
Obr. 61: Měření házivosti kol
Stanoviště č. 2 :
Kontrola sbíhavosti a odklonu kol přední nápravy.
Obr. 62: Stanoviště číslo 2
Obr. 63: Kontrola sbíhavosti
Obr. 64: Kontrola náklonu
Stanoviště č. 3:
Kontrola účinnosti a souměrnosti brzd
(Tato operace se provádí celostátně na pomaloběžné válcové zkušebně brzd MOTEX.)
Obr. 65: Pohled na válcovou zkušenu brzd MOTEX
Obr. 66: Pedometr
Obr. 67: Měření brzdícího účinku a souměrnosti brzd přední nápravy
Obr. 68: Kontrola předních brzd
Obr. 69: Kontrola zadních brzd
Obr. 70: Měření brzdícího účinku
Stanoviště č. 4:
Kontrola a seřízení předních světlometů pomocí regloskopu
Před započetím měření je nutné překontrolovat:
- zavazadlový prostor vozidla – vyprázdněný;zavazadlový prostor vozidla – vyprázdněný;
- nahuštění pneumatik – dle údajů výrobce;nahuštění pneumatik – dle údajů výrobce;
- nastavení korekce světlometů – na nule;nastavení korekce světlometů – na nule;
- volant – musí být v přímém směru;volant – musí být v přímém směru;
- čistotu skel světlometů.čistotu skel světlometů.
Obr. 71: Stanoviště č. 4
Pokud vozidlo splňuje všechny předepsané parametry, je nalepena nálepka o technické způsobilosti vozidla pro provoz na pozemních komunikacích.
Obr. 72: Ukázka nálepek na SPZ
Obr. 73: Nálepka STK platná do 5. Měsíce 2012
V případě zjištěných nedostatků stanoví STK termín, do kdy mají být tyto odstraněny
– většinou jeden měsíc.
V případě nezpůsobilosti vozidla provozu (závažné nedostatky) zbaví pracovník STK vozidlo stávající nálepky o technické způsobilosti (na SPZ). Vozidlu je nutno zajistit odtah.
Zdroje
Obrázky:
Mgr. Jaroslav Žemla - SŠA Prostějov