Metody výzkumu
Genetika člověka používá pracovní metody pozorovacího, srovnávacího charakteru.
* Metoda genealogická (studium rodokmenů)
Obr. 1: Rodokmen
-
Rodokmen vytváří registraci alespoň tří generací předků
-
Rodokmen se začíná zaznamenávat u osoby, která nese nějaký určitý znak, odchylku od normálu
-
Od této osoby- probanda se pátrá směrem do minulosti, zjišťuje se daný znaku rodičů probanda, 4 prarodičů, 8 praprarodičů
-
Přítomnost znaku se ověřuje také u bočních větví rodokmenu, u sourozenců potomka, u sourozenců rodičů, prarodičů
-
Zjištěné údaje se zapisují v mezinárodních uznávaných symbolech
-
Na základě vypracovaného rodokmenu můžeme provést předpověď pro další potomstvo
-
Při sběru materiálu je důležitá objektivnost údajů
* Metoda Metoda gemelilogická (studium dvojčat)
-
Dvojčata- vynikající model pro studium lidské genetiky
-
Metoda pro zjišťování, zda je daný znak podmíněn geneticky nebo nikoli
-
Mimořádně cenný zdroj informací, existuje celosvětová databáze jednovaječných dvojčat
-
Podstatou metody dvojčat je porovnávání shody a neshody těchto znaků u obou jedinců
-
Umožňuje odlišit, do jaké míry je určitý znak podmíněn geneticky a do jaké míry je ovlivněn prostředím (inteligence, nadání, chování lidí, náchylnost k malignitám, k diabetu atd.)
-
Je třeba pracovat s většími skupinami dvojčat pro získání objektivních výsledků- genetická statistika
Typy dvojčat
monozygotická (jednovaječná)
-
stejný genotyp (vždy stejné pohlaví)
-
vznikají rozdělením zygoty (na dvě blastomery) velmi brzy po oplození
-
koeficient příbuznosti = 1
-
0,33% ze všech porodů na celém světě
dizygotická (dvojvaječná)
-
různý genotyp (mohou být různého pohlaví)
-
vznikají dvojitou ovulací, dvě současně oplozená vajíčka
-
stejná míra genetické příbuznosti jako u jiných sourozenců, koeficient příbuznosti je ½
-
vyšší výskyt je například u žen, které užívají perorálníantikoncepci, u starších žen a u žen s více porody
-
existují existují rasové rozdíly: 0,3% (Asiaté) – 4% (černoši)
* Metoda populační (studium populací)
-
Populace- soubor jedinců téhož druhu, který obývá v určitou časovou jednotku určité místo a disponuje (vlastním) určitým genofondem
-
Genofond populace- soubor všech alel všech členů populace
-
Zkoumá dědičnost a proměnlivost na úrovni celých populací organizmů
Zdroje
- CHYBOVÁ, Jiřina. a kol. Biologie pro SZTŠ a SLTŠ. Praha: SZN, 1975. ISBN 07-065-75.
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia. 3. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-070-9.
- Ondová, Marie. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_2_1_20_Genetika člověka. Registrační číslo CZ.1.07/1. 5.00/34.0554. Zdroj: http://www.amoskadan.cz/images/stories/projekty/EUpenizeSkolam/32_2_1_Genetika/VY_32_INOVACE_2_1_20_Genetika_cloveka.doc
- Ondová, Marie. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_2_1_10_Genetika člověka. Registrační číslo CZ.1.07/1. 5.00/34.0554. Zdroj: http://www.amoskadan.cz/images/stories/projekty/EUpenizeSkolam/32_2_1_Genetika/VY_32_INOVACE_2_1_10_Genetika_cloveka.ppt
- Obr. 1: Rodokmen. In: CLARICIA. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2015-01-27]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Rodokmen
- Obr. 2: Jednoduchý rodokmen. In: [online]. [cit. 2015-01-27]. Dostupné z: http://genetika.wz.cz/genealogie.htm
- Obr. 3: Stupeň příbuznosti. In: [online]. [cit. 2015-01-27]. Dostupné z: http://dnatest.cz/cz/08_urceni_pribuznosti_osob/cz_family.asp
- Obr. 4: Rodokmen českých králů. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2015-01-27]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Rodokmen_ceskych_kralu.PNG
- Odkaz: http://www.myheritage.cz/family-tree-builder?trn=ppc_google&trp=Czech_CS_FTB_Content&trl=FTB&gclid=CITL15CgqsICFezHtAodG0IAYg
Kontrolní otázka
1. Zdůvodněte, proč jsou si jednovaječná dvojčata tak podobná.
2. V kterých vědních disciplínách používáme úspěšně genealogii?
3. Jakými metodami je studována genetika člověka a proč?
Procvič si
Vhodné i pro ZŠ
1. Věda, která se snaží zlepšit genetickou skladbu lidské populace, se nazývá:
a) eufenika
b) eugenika
c) genealogie
d) fenologie
2. Člověk má:
a) více než milión genů
b) asi 500 000 genů
c) asi 250 000 genů
d) asi 20 - 25 000 genů
3. V rodokmenové studii se čtverečkem označuje:
a) muž
b) žena
c) postižený jedinec
d) neurčené pohlaví
Návod
Jednoduchý rodokmen
Vidíme zde otce a matku (I. generace) a jejich děti (II. generace) - od nejstaršího po nejmladší (tedy zleva doprava - pokud je to možné, bývá zvykem toto pořadí dodržet) syn, dvojvaječná dvojčata (dívky), syn, dcera. Všimněte si vyznačení sňatkové, rodové a sourozenecké čáry. Bývá zvykem jednotlivé generace i jedince číslovat.
Víte, že ...
Sourozenecký test
Každý z nás dědí po rodičích svůj jedinečný vzorec DNA. Každý má dvě sady chromozomů, celkem 23 párů čili 46 chromozomů. Jeden chromozom získává od matky a druhý od otce. Jelikož otec má dvě kopie každého z těchto 23 párů chromozomů, existuje 50% šance, že svému potomkovi náhodně předá ten který chromozom. Podobně i matka má dvě kopie každého chromozomu a její potomek tak má 50% šanci na to, že získá jeden z těchto dvou.
Teoreticky platí, že mají-li dva sourozenci tutéž matku a otce, měli by sdílet 50% chromozomů matky a 50% chromozomů otce. V sourozeneckém testu se prověřuje množství různých chromozomů. Matematicky vzato, jedná-li se o úplné sourozence, 50% prověřovaných genů by mělo být totožných. Jedná-li se o poloviční sourozence, mělo by být totožných 25% jejich genů. Sourozenecký test prověřuje a porovnává 16 různých chromozomů. Analyzuje se počet sdílených genů a propočítává se sourozenecký nebo příbuzenský index. Sourozenecký index tedy vyjadřuje tu možnost, že by náhodná osoba v populaci vlastnila tytéž, testem zde prověřované geny.
Odkaz
Vhodné i pro ZŠ
Sestavte si svůj rodokmen.........