Proměnného převodu u hřebenového řízení docílíme:
přisouváním, popř. vysouváním pastorku ze záběru
rozdílnou rozteči zubů na ozubené tyči
konstrukcí páky řízení
Šnekové řízení s kladkou je, když:
při otáčení šroubu se matice pohybuje po závitu šroubu. Pohyb matice se přes kulisu převádí na hlavní páku řízení.
do šnekového šroubu zabírá kladka uložená ve valivých ložiskách na rameni, které je spojeno s hřídelem. Vůle v ozubení se vymezuje posunem výstředně uložené kladky do záběru. Je nejpoužívanější způsob řízení u nákladních automobilů.
pastorek, který je uložen ve skříní řízení a je umístěn na vřetenu, zabírá šikmým ozubením do ozubené tyče. Ozubená tyč je vedena v pouzdrech a stále je přitlačována k pastorku pružinou ( talířovou ). Tím dojde k vymezení vůle v ozubení.
Účelem zpomalovací (odlehčovací) brzdy je:
snížit rychlost vozidla až do zastavení
pouze snížit rychlost vozidla
zabránit samovolnému rozjezdu vozidla při stání na svahu
U pružinové parkovací brzdy provedeme odbrzdění:
pružinou v brzdovém válci
vpuštěním tlakového vzduchu do brzdového válce
vypuštění tlakového vzduchu z válce
Označení ″TWI″ na pneumatice znamená:
pneumatika je vhodná pro zimní provoz
indikátor opotřebení pneumatiky
pneumatika se může prohlubovat prořezáváním drážek
Výhody kluzných ložisek oproti valivým jsou:
jednoduchost, nižší cena, nižší třecí ztráty
jednoduchost, tichý chod, schopnost tlumit rázy a vibrace
jednoduchost, nižší cena, nižší nároky na mazání
Základními typy řízení jsou:
maticové, kuželové, šnekové
maticové, šnekové, hřebenové
hřebenové, segmentové, kuželové
K přednostem tuhých náprav patří:
nízká neodpérovaná hmota
při propružení se nemění rozchod ani sklon kol
snadné zachycení suvných sil
Jako mechanický stabilizátor se nejčastěji uplatní:
svazek pružnic
progresivní vinutá pružina
zkrutná tyč
Stlačený dusík má u dvoutrubkových plynových tlumičů za úkol:
změkčit pérování tlumiče
zamezit zpěnění tlumičového oleje
zlepšit účinnost tlumení v krajních polohách pístnice