Lekce 3 | Vytvoření podnikatelského záměru
Obsah

"Neříkej, že to nejde, raději řekni, že to zatím neumíš."

"Když všichni mluví o nemožnostech, hledej možnosti."

"Touha stát se nepostradatelnými je pákou pokroku. Ale brzdou pokroku je naše touha zůstat nepostradatelnými."

"Boj je podstatou života. Kdo nebojuje, nemůže ani zvítězit."

--

-Tomáš Baťa-

Ve III. bloku e-learningového kurzu učitelé získají povědomí o atributech vytvoření podnikatelského záměru o úskalích, která jsou spojená s udáním produktu (služby) na trhu, analýzou konkurence, velikostí poptávky po produktu, specifikaci spotřebitele, distribuci, reklamě a propagaci. Pozornost je věnovaná i otázce lidských zdrojů, organizačnímu schématu organizace, jejímu veškerému vybavení a v nemalé míře i identifikaci a vymezení rizik podnikatelského záměru včetně způsobu jejich eliminace.

Průzkum trhu

Získávání informací je důležité. Průzkum trhu je podstatnou aktivitou a v různých formách by ho měla realizovat každá firma.

Průzkum trhu si můžeme rozdělit na dva typy. První je průzkum primární (tzv. v terénu – field research), druhý je sekundární průzkum (tzv. od stolu – desk research). Rozhodně byste měli začít se sekundárním, protože v rámci něj se zpracovávají již existující data, například z různých databází nebo informace o zákaznících z firemního systému informace. Když vyčerpáte sekundární zdroje dat, začněte řešit data primárního charakteru, například pomocí dotazníků, rozhovorů nebo vlastním pozorováním.

Aktivit, které by měly být v průběhu výzkumu realizovány, je hned několik, mezi stěžejní patří například:

  1. získání důležitých informací o trhu a jednotlivých subjektech na něm působících (zákazníci, konkurence, dodavatelé, stát atd.);
  2. segmentace trhu a vymezení cílové skupiny zákazníků;
  3. kvantifikace velikosti jednotlivých segmentů a predikce možného objemu prodeje;
  4. podrobná analýza přímé konkurence i dalších subjektů, které nás mohou na trhu ovlivňovat;
  5. testování změn i novinek, které chceme realizovat.

Tímto výčtem seznam určitě nekončí a lze jej rozšířit o další, pro různé trhy specifické, činnosti.

Zdroje

ARMSTRONG, M. a T. STEPHEN. Řízení lidských zdrojů. Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing, s. 928, 2015. ISBN 978-80-247-9882-0.

BARTES, F. Inovace v podniku. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2008. ISBN  978-80-214-3634-3.

BusinessINFO.cz, 2020 [online]. Financování startupů se v Česku zlepšuje. Banky začínají být vstřícnější. [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://www.businessinfo.cz/clanky/financovani-startupu-se-v-cesku-zlepsuje-banky-zacinaji-byt-vstricnejsi/

Co obsahuje marketingová strategie? [online]. Co obsahuje marketingová strategie? [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=xV38YBP--iQ

ČOPÍKOVÁ, A., J. BLÁHA A P. HORVÁTHOVÁ. Řízení lidských zdrojů. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, s. 240, 2015. ISBN 978-80-248-3829.

DENTONI, D. PNKSE, J. a R. LUBBERINK. Linking sustainable business models to socio-ecological resillence through cross sector partnership: A complex adaptive systems view. In: Business and Society. 2011

DOOLE, I., Robin L. a Alexandra J. K. International marketing stratégy: analysis, development and implementation. Eighth edition. Hampshire: Cengage, 2019. ISBN 978-1-4737-7874-2.

Druhy financování podniku [online]. Druhy financování podniku [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=nVfWhdCUUbo

Ekonomie-ucetnictvi.cz, 2020 [online]. Kalkulace- pojem, členění, kalkulační vzorec a metody. [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://ekonomie-ucetnictvi.cz/kalkulace-pojem-cleneni-kalkulacni-vzorec-a-metody-ucetnictvi/

ENGWALL, M.; JERBRANT, A. The resources allocation syndrome: the prime challenge of multi-project management? In: International Journal of Project Management. No. 21, 2003.

FANANI, D., IDRIS, J., SIREGAR, R., RAHIM, A. The business entity model development in the market-driven health sector. In: Linguistics and Culture. 2021.

Finanční plán podniku [online]. Finanční plán podniku: jak na řízení financí a cash flow [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=6ub4jZR9uvw

FORET, M. Management v regionálním rozvoji. Brno: Mendelova univerzita v Brně, s. 141, 2013. ISBN 978-80-7375-740-3.

FOTR, J.; SOUČEK, I. Investiční rozhodování a řízení projektů: jak připravovat, financovat a hodnotit projekty, řídit jejich riziko a vytvářet portfolio projektů. Praha: Grada, s. 416, 2011. ISBN 978-80-247-3293-0.

GJELLAN, E., THUNEM, R., WEHTE, M. Exploration of business opportunities in a pre-venture phase. In: NTUNU open. 2021.

HRADECKÝ, M., KONEČNÝ, M. Kalkulace pro podnikatele. Praha: ASPI, a.s., s. 153, 2003. ISBN 80-7175-119-7.  

CHAVEESUK, S., KHALID, B. CHAIYASOONTHORN, W. Digital payment system innovations: A marketing perspective on intention and actual use in th retail sector. In: Innovative marketing. 2021.

JANOVSKÁ, K., VOZŇÁKOVÁ, I., ŠVECOVÁ, E. Ekonomika podniku. 1. vyd. Ostrava: VŠB – Technická univerzita Ostrava, 253 s., 2015. ISBN 978-80-248-3723-9.

JIRÁSEK F., MARQUES, C. Řízení lidských zdrojů. 3. vyd. Praha : BIVŚ, 2009. 275 s. ISBN 978-80-7265-146-7.

JOHNSON, G., SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. 4. doplněné vyd. Praha Computer Press, 2000. 794 s. ISBN 80-7226-220-3

RASSEOVÁ, M. a kol. Analýza podniku v rukou manažera. 2. vydání.Brno: BizBooks, s. 325, 2012. ISBN 978-80-265-0032-2.

KATZ, J., GREEN, R. Enterpreneurial small business. McGraw-Hill Education. 2021. ISBN: 978-1-259-57379-8.

KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL. Strategie a řízení. 2. vydání. Praha:C. H. Beck, s. 206, 2006. ISBN 80-7179-453-8.

KNÁPKOVÁ, A., PAVELKOVÁ, D. Finanční analýza. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 205 s., 2010. ISBN 978-80-247-334.

KORECKÝ, M.; TRKOVSKÝ, V. Management rizik projektů: se zaměřením na projekty v průmyslových podnicích. 1. vyd. Praha: Grada, s. 583, 2011. ISBN 978-80-247-3221-3.

ManagementMania, 2016. [online]. Jak financovat podnikání (Financing a business). [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://managementmania.com/cs/financovani-podnikani.

MATISKO, P., J. BIHÁČEK a B. STROMKO. Marketingová strategie a plánování. Praha: Vysoká škola ekonomická a managementu, s. 134, 2021. ISBN 978-80-88330-10-3.

MCDONALD, M. a H. WILSON. Marketingový plán: příprava a úspěšná realizace. Brno: BizBooks, s. 575, 2012. ISBN 978-80-265-0014-8.

MENŠÍK, T. 2019. Personální marketing vs Employer Branding. PM vše o marketingu pro personalisty [online]. MenSeek. [Cit. 2020-2-16]. Dostupné z: https://www.personalni-marketing.cz/personalni-marketing-vs-employer-branding/

MOSLEY, R. Employer Brand Management: practical lessons from the world's leading employers. Cornwall: John Wiley & Sons, Incorporated, s. 316, 2014. ISBN: 978-1-118-89851-2.

MRUZKOVÁ, J. Studijní materiál: Teorie nákladů, EkF VŠB-TU Ostrava, 2006. ISBN 978-80-248-3164-0.

MYSLIVCOVÁ, S. a kol. Personální marketing a budování značky zaměstnavatele. Liberec: Technická univerzita v Liberci, s. 214, 2017. ISBN 978-80-7494-982-9.

Podnikatel.cz, 2018 [online]. 8 tipů, kde získat peníze na rozjezd podnikání. Dostupné z: https://www.podnikatel.cz/clanky/8-tipu-kde-ziskat-penize-na-rozjezd-podnikani/

PREUSS, K. Podnikatelské strategie. 2. vyd. Praha : BIVŠ, 2008. 101 s. ISBN 978- 80-7265-134-4.

PŘIKRYLOVÁ, J. Moderní marketingová komunikace, 2. vyd. Praha: Grada Publishing, s. 328, 2019. ISBN 978-80-271-0787-2.

SRPOVÁ, J.. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0.

ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, A. Základy úspěšného podnikání: průvodce začínajícího podnikatele : proč a v čem podnikat, jak napsat podnikatelský plán, analýza trhu, marketingové nástroje, s kým spolupracovat, finance a financování, úskalí daní a práva. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2182-3.

ŠIGUT, Z. Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: Aspi, s. 87, 2004. ISBN 80-7357-046-7.

RŮČKOVÁ, P. a M. ROUBÍČKOVÁ. Finanční management. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-8037-5

Řízení lidských zdrojů [online]. Řízení lidských zdrojů [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=vFvGA77_uqY

TIDD, J., BESSANT, J. a K. PAVITT. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Chichester: John Wiley, 2009. ISBN 978-04-7197-076-7.

TICHÝ, J.. Zdroje financování podniku. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2012. Eupress. ISBN 978-80-7408-070-8.

ULRICH, D. Mistrovské řízení lidských zdrojů. 1.vyd. Praha : Grada Publishing, 2009. 272 s. ISBN 978-80-247-3058-5.

Videokurz - Analýza rizik [online]. Videokurz - Analýza rizik [cit. 01. 09. 2022]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=YmXivhtt56g

WOOD, M. Enterpeneurial Opportunity: Bedrock in Enterpreneurship Rsearch. In: Business and Management. 2021

Přílohy
  • __ZEN__RIZIK_FIRMY_COMPANY_RISK_MANAGEMENT

  • __ZEN__RIZIK_FIRMY_COMPANY_RISK_MANAGEMENT

  • __ZEN__RIZIK_FIRMY_COMPANY_RISK_MANAGEMENT

  • __ZEN__RIZIK_FIRMY_COMPANY_RISK_MANAGEMENT