Kola
Požadavky na kola
-
nízká hmotnost
-
velký vnitřní průměr pro velké brzdové kotouče
-
vysoká tvarová stálost a pružnost
-
dobrý odvod tepla (vzniklého třením)
-
jednoduchá výměna pneumatik a ráfků při poškození
Konstrukce kola
Obr. 1: Diskové kolo
-
kolo se skládá z ráfku a disku kola se středovým otvorem a otvory pro šrouby
-
místo diskových kol jsou v některých případech používána hvězdicová kola nebo je ráfek spojen s hlavou kola ocelovými paprsky (kola drátová)
Obr. 2: Drátové kolo
-
kolo je prostřednictvím příruby spojeno s nábojem, který je na čepu kola uložen otočně, přičemž kolo je k náboji přišroubováno
- s nábojem kola je kromě jiného spojen šrouby brzdový buben nebo brzdový kotouč
Ráfky
-
existují ráfky, které jsou pevně spojeny s diskem (disková kola) a ráfky odnímatelné
-
kromě toho rozlišujeme ráfky jednodílné (prohloubené ráfky) a dělené (vícedílné), které jsou používány u užitkových vozidel
Prohloubené ráfky
-
používají se u osobních automobilů, jsou pevně snýtovány nebo svařeny s diskem kola, popř. jsou odlity nebo vykovány jako jeden kus z lehkého kovu
Obr. 3: Prohloubený ráfek
Bezpečnostní ráfky
-
bezdušové radiální pneumatiky se musí používat na prohloubených bezpečnostních ráfcích, které mají po celém obvodu v blízkosti prohlubně dosedací plochu pro patku pláště pneumatiky opatřenou oblým převýšením
-
toto převýšení brání tomu, aby při průjezdu zatáčky vysokou rychlostí nebyla patka pláště vlivem velkých bočních sil sesmeknuta do prohloubení ráfku
Vícedílné ráfky
-
usnadňují montáž a demontáž pneumatiky
-
každý díl ráfku má své místo, soudržnost jednotlivých dílů zajišťuje nahuštěná pneumatika
-
po montáži pneumatiky je nutné při jejím huštění dbát zvýšené opatrnosti, neboť hrozí vymrštění postranního a závěrného kruhu, na kole musí být namontován přípravek bránící tomuto vymrštění (riziko smrtelného úrazu)
Obr. 4: Vícedílný ráfek
Rozměry a značení na ráfcích
-
tyto údaje jsou normovány, označování ráfků je výrobcem vyraženo na každém kole
-
skládá se ze dvou rozměrů, šířky a průměru ráfku v palcích
-
oba rozměry jsou u prohloubených ráfku odděleny znakem x
-
písmena za šířkou ráfku označují tvar okraje ráfku, písmena za průměrem ráfku informují o druhu ráfku, např. 6 ½ J x 13 H S
Obr. 5: Značení ráfku
Druhy kol
-
disková kola jsou lisována z ocelového plechu nebo litá či kovaná ze slitin lehkých kovů
-
výhodou kol ze slitin lehkých kovů je menší hmotnost a účinné větrání brzdového ústrojí a odvádění tepla
Obr. 6: Kolo ze slitin lehkých kovů
Zdroje
- GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. vyd. Praha: Sobotáles, 2007, 688 s. ISBN 978-80-86706-17-7.
- JAN, Zdeněk a Bronislav Ždánský. Automobily I Podvozky. 1. vyd. Brno: Avid, 2007, 228 s. ISBN 978-80-87143-03-2.
- KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. 2. vyd. Praha: SNTL, 1993, 482 s. ISBN 80-03-00568-X.
- VLK, Fantišek. Podvozky motorových vozidel. 2. vyd. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2003, 392 s. ISBN 80-239-0026-9.
Obrázky
- Obr. 1: Autor neznámý. Diskové kolo. [online]. [cit. 26. 8. 2014]. Dostupné na www: http://static.pneu360.cz/image/500/disky/alcar-ocelovy-disk-7280-6x14-5x100-et43-i4075.jpg
- Obr. 2: Autor neznámý. Drátové kolo. [online]. [cit. 26. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.dkracing.cz/img/galerie/cs59.jpg
- Obr. 3: Autor neznámý. Prohloubený ráfek. [online]. [cit. 26. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.skodateam.cz/Skoda_100-130_ALU_rafek_typ_otvirak-kopretina-img_w7S1.jpg
- Obr. 4: Autor neznámý. Vícedílný ráfek. [online]. [cit. 26. 8. 2014]. Dostupné na www: http://stroje.mybazar.sk/big.php?obrazek=98394.jpg
- Obr. 5: Autor neznámý. Značení ráfku. [online]. [cit. 26. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.barum-pneu.cz/pics/technicky_radce/znaceni-ocelovych-disku.gif
- Obr. 6: Autor neznámý. Kolo ze slitin lehkých kovů. [online]. [cit. 26. 8. 2014]. Dostupné na www: http://www.borbet.cz/elektrony-borbet-velke/alu-kola-borbet-BO.jpg