Stavba buněčných membrán
-
Základem většiny biomembrán je fosfolipidová dvojvrstva, která má:
Obr. 1: Stavba buněčné membrány
-
polární konec – smáčivý = hydrofilní; na obou površích membrány;
-
nepolární řetězce – nesmáčivé = hydrofóbní; paralelně uspořádané k sobě, v nitru membrány.
-
-
Mezi dvojvrstvou fosfolipidů jsou vmezeřené molekuly bílkovin, které jsou:
-
napříč celou dvojvrstvou = integrální membránové proteiny;
-
na vnější či vnitřní straně = povrchové membránové proteiny.
-
-
Na vnějším povrchu se navíc vyskytují molekuly sacharidů, které označují určitý typ buňky pro jiné buňky, je to něco jako občanský průkaz buňky.
Integrální membránové proteiny
-
Na obou površích vyčnívají polární oblasti molekuly.
-
Transmembránová (vnitřní) oblast zpravidla bývá α – helix, složený z nepolárních aminokyselin.
Význam integrálních membránových proteinů
Umožňují komunikaci mezi vnitřní a vnější stranou membrány, tedy mezi cytosolem a mezibuněčným prostorem. Tato komunikace může být:
- látková - když proteiny mají roli specifických přenašečů látek mezi oběma prostory oddělenými membránou;
- mechanická - když molekuly proteinu jsou na vnitřní straně navázány na cytoskelet buňky a na vnější straně na analogické proteiny v sousední buňce nebo na mezibuněčnou hmotu;
- signální - když se integrální membránový protein účastní přenosu signálu, který spočívá v tom, že vnější polární část molekuly (receptor) reaguje s ligandem – t.j. s neurotransmiterem, hormonem nebo protilátkou zakotvenou v membráně bílé krvinky. Vazba receptoru s ligandem pak ovlivní prostorové uspořádání i na vnitřní (cytosolické) straně receptoru, čímž se změní jeho vazebné nebo katalytické schopnosti.
Povrchové membránové proteiny
-
Váží se k povrchu membrány polárními interakcemi.
-
Zavěšují se zevnitř membrány nepolárními interakcemi s
-
mastnou kyselinou,
-
izoprenoidem. (Izoprenoidy)
-
Význam povrchových membránových proteinů
Jsou menší a mobilnější, zajišťují pohotový funkční kontakt s většími a méně pohyblivými a vzdálenějšími integrálními membránovými proteiny.
Zdroje
- FELLNEROVÁ, Ivana. Výukový materiál zpracovaný v rámci Projektu „Aktivní začlenění SŠ pedagogů do tvorby a využití multimediálních výukových programů ve výuce biologie“ CZ.04.1.03/3.2.15.2/0270. Zdroj: http://atraktivnibiologie.upol.cz/